søg i nyhedsarkivet

Som en spillende fodboldtræner, der både sætter holdet og er en del af det udførende arbejde. Sådan beskriver 33-årige Allan Jørgensen jobbet som F & B Manager i Munkebjerg Gruppen.

Den tjeneruddannede Allan Jørgensen har været ansat i Munkebjerg Gruppen siden 1. maj 2014. Han har 20 års erfaring fra branchen og kom til Munkebjerg fra en ledende stilling i gourmetrestauranten Rudolph Mathis i Kerteminde, hvor han i sin tid også blev udlært.

”Noget af det, der tiltalte mig ved Munkebjerg Gruppen er det udbud af forskellige forretninger og koncepter, som gruppen rummer – blandt andet konferenceforplejning, kasino og gourmetrestaurant.  Jeg er F & B Manager for Munkebjerg Hotel, men laver også aftaler for hele gruppen,” fortæller Allan Jørgensen.

Travle dage med konferencegæster

Hans arbejdsdag byder både på administrativt arbejde foran computeren og timer ’ude’ på hotellet, hvor han blandt andet med til at servicere konferencegæster – i nogle tilfælde op til 700 ad gangen – eller gæster i hotellets restauranter. Det bliver ofte til lange arbejdsdage fra kl. 8 til sidst på aftenen.

”Arbejdstiden hænger tæt sammen med aktiviteterne på hotellet. Jeg er på hotellet, når der er travlt, og så kan jeg holde fri på andre tidspunkter,” siger Allan Jørgensen.

Som leder har han blandt andet ansvar for at rekruttere de rigtige medarbejdere til de forskellige stillinger inden for F & B området og sikre trivsel på arbejdspladsen – for eksempel ved at belønne medarbejdere, som har ydet en ekstraordinær indsats.

”En af udfordringerne i jobbet er at få samspilet mellem tjenere og køkken til at fungere godt. Det gør man blandt andet ved at sætte det rigtige hold og udnytte de enkelte medarbejderes styrker og kompetencer,” siger Allan Jørgensen.

Dage hvor det hele lykkes

Han har også et stort ansvar for at sikre en god økonomi i F & B forretningen, hvilet både kræver fokus på indkøb, salg og service.

”Vi skal levere det bedste hver dag. Vi lever af vores gæster, og vi lever særligt godt af dem, der kommer igen. Det skal være vores mantra, når vi går på arbejde,” siger Allan Jørgensen.

Han har altid brændt for at arbejde i hotel- og restaurationsbranchen og elsker oplevelsen af at gøre en forskel for eksempelvis konferencegæster.

”Det bedste ved jobbet er, når gæsterne er glade og tilfredse og roser os for den mad og service, vi leverer. Når vi lykkes med det hele, krydser man derover, hvor det nærmest ikke føles som et arbejde, men mere som en hobby,” siger Allan Jørgensen.