søg i nyhedsarkivet


Person profil: "Yes I can"


28-10-2013

Peter Møller Laursen, General Manager, Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus.

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus vandt for nyligt prisen som Danmarks bedste hotel udenfor København ved Danish Travel Award.

Det er 8. gang i vinder ved Danish Travel Award. Hvad er forklaringen?

”Vores medarbejdere er helt unikke og har hele æren for, at vi vinder gang på gang. Vi har en udpræget ”Yes I can” filosofi overfor vores gæster og over for hinanden. Her er der ikke noget der hedder ”det er ikke mit bord” – alle hjælper hinanden til det bedste for gæsten. Det er også en fordel, at mange af kollegerne har været hos os længe – de genkender gæsterne og byder dem velkommen tilbage.”

Når I vinder gang på gang kunne det jo også skyldes, at der ikke er særlig hård konkurrence på hotelmarkedet uden for København. Har I det simpelthen for let i Aarhus?

”Jeg har meget stor respekt for mange andre hoteller uden for København, så vi anstrenger os hver eneste dag for at leve op til den tillid, som branchen og vores gæster viser os.”

Hvad er den største udfordring ved at drive hotel i provinsen?

”Vores største udfordring er at få fortalt historien om, at Aarhus er en fantastisk by at besøge også i weekender og ferier. Her er et fantastisk kulturliv, gode restauranter med højt gastronomisk niveau og unikke shoppingmuligheder. Og det hele ligger i gåafstand fra hotellet.”

Aarhus oplever lidt af et hotelboom i disse år. Sidste år åbnede Scandic Aarhus City og næste år rykker Comwell ind i centrum. Samtidig udvider Cabinn og Zleep rykker ind i Viby. Hvad betyder den udvikling for jer?

”Først og fremmest er det positivt, at hotelkapaciteten og kvaliteten øges på en destination – det betyder alt andet lige, at gæsterne får en bedre oplevelse. Det betyder også, at vi får nemmere ved at tiltrække større kongresser til vores hotel og Scandinavian Congress Centre. Deltagerne får bedre mulighed for at få gode overnatningsfaciliteter i centrum.

Et større hoteludbud betyder naturligvis også, at der bliver perioder, hvor belægningsprocenterne falder. Særligt i weekender og ferieperioder forventer jeg, at markedet bliver endnu mere udfordrende og presset.”

I har selv planer om renovering af bl.a. jeres konferencefaciliteter. Hvad skal der helt konkret ske – og hvorfor?

”Sommeren 2014 har vi sat syv millioner kroner af til at opgradere vores konference- og lobbyområde. Vi arbejder i øjeblikket sammen med indretningsarkitekter og lytter til vores gæster feedback, ønsker og behov. Vi renoverer for hele tiden at være up-to-date og trendsættende i branchen.” 

Når Comwell rykker ind i Aarhus næste år, er I ikke længere det største hotel i byen. Skal I så også udvide – eller hvad bliver jeres modtræk?

”Nej, vi kommer ikke til at lave seks værelser mere… Jeg tror dog fortsat, at vi er det hotel i byen med flest sengepladser, for alle vore værelser er store dobbeltværelser.”