søg i nyhedsarkivet


Wi-Fi som salgsparameter fylder ganske lidt


26-08-2014

Danske hotelgæster betragter Wi-Fi som en grundlæggende funktion, der bare fungerer. De er i højere grad optaget af personalets imødekommenhed.

 Af Annette Vangstrup, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

I sidste uge bragte Horeca-news analyseresultater om hotelkæder og lande med dårlige Wi-Fi forbindelser. Baggrunden for undersøgelsen kan være en holdning til, at Wi-Fi forbindelse er vigtige ved valg af destinationen, både til forretnings- og fritidsrejser.

Danmark er ikke omfattet af undersøgelsen, der generelt viser, at SAS Radisson som kæde har de bedste Wi-Fi forbindelser.

Danske hotelgæster interesserer sig sjældent for Wi-Fi af den simple grund, at man ganske enkelt forventer, at sådan en grundlæggende funktion er på plads. Når vi betragter de mønstre, der knytter sig til gæsteadfærd, er hotelgæster i Danmark fx i højere grad optaget af personalets imødekommenhed.

Vores seneste trendanalyse med udgangspunkt i data fra RelationManager, viser bl.a. at:

  • Information og skilte er godt – men mennesket er dobbelt så godt. Tryghed og inklusion – højt oppe i behovspyramiden.
  • Madens generelle kvalitet er basalt – men vægter meget negativt, hvis det ikke er på plads. Det samme gælder værelses indretning - og særligt seng og badeværelse - samt tilstedeværelse af opdateret teknologi, herunder Wi-Fi.
  • Gæsterne er mere optaget af stemning og personalet end hastigheden på service.
  • Udendørsarealet er værdifuldt til at differentiere hotellet.

Som destination er vi effektive og velfungerende, og det stiller nye krav til fokus i den nye tidsalder, vi ser – nemlig: ”Relationstidsalderen”. 

Kun ved at skærpe fokus på dialog med gæsten kan vi skabe nærvær og en oplevelse, der er så mindeværdig, at gæsten bagefter fortæller om oplevelsen til andre.

Ny bog er på vej omkring opgaven med at skabe og lede oplevelser. Bestil et eksemplar på info@asnaes-vangstrup.dk

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk