søg i nyhedsarkivet


Person profil: Vi skal satse mere på alliancer


18-11-2013

Jonas Wilstrup skifter fra årsskiftet job fra politisk direktør i Horesta til kongreschef i Wonderful Copenhagen.

Hvad glæder du dig mest til i det kommende job?

”Først og fremmest glæder jeg mig til at arbejde sammen med et team hos Wonderful Copenhagen og en række samarbejdspartnere, der gør det rigtigt godt. Vi har også et godt produkt. At København har nået en 8. plads blandt verdens mest populære kongresbyer er et resultat, som taler sit eget tydelige sprog, og jeg glæder mig til at bygge videre på det.”
 
Hvad ser du som Københavns væsentligste tiltrækningskraft for et internationalt kongrespublikum?

”København er en by med en meget høj livskvalitet, og Monocle har netop kåret København som ”worlds most livable city”. Den grønne og bæredygtige profil i byen er skærpet samtidig med at ambitionerne er høje.

København er en sikker by, uddannelsesniveauet er højt, vi er et videnscenter med mange universiteter og virksomheder, der er vigtige ressourcer for især foreningskongresser og så har vi en infrastruktur, hvor transporttiden fra lufthavnen er den laveste i Nordeuropa. Det er alt sammen noget, som fortæller historien om en særdeles attraktiv kongresdestination.”
 
Hvilken rolle spiller det høje prisniveau og det lave serviceniveau – skal der ændres på det for at få flere møder til byen?

”Jeg tror, det er vigtigt, at fokusere på, at langt hovedparten af danskerne derude leverer en fin service og arbejder professionelt. Den nordiske facon kan måske virke en anelse tilknappet og tilbageholdende på andre kulturer, og når prisniveauet ligger som det gør, skal vi prøve at åbne lidt op og begejstre mere. Kort sagt: Arbejde på at levere en service med lidt mere kant, uden at vi går på kompromis med det professionelle.”
 
Hvordan vil du trække endnu flere møder og kongresser til København?

”Den internationale konkurrence er meget hård, men der er stadig et uudnyttet vækstpotentiale for København – vi kan sagtens få et endnu større stykke af kagen. For at opnå det, er der en række parametre, vi skal arbejde på.

Det vigtigt at fokusere endnu mere på alliancer og vi skal have alle om bordet med for sammen at stå bag en langsigtet strategi med afsendere fra politisk og offentlig side, fra det private erhvervsliv og fra vidensmiljøerne. Fra politisk side ser vi en stigende bevågenhed, men vi skal arbejde for, at den bliver endnu stærkere.”
 
Hvordan kan man inden for mødebranchen udnytte den aktuelle internationale interesse for dansk gastronomi, film/tv og design?

”Markedsføringen og udnyttelsen af disse styrker giver os et rigtigt godt standpunkt at arbejde ud fra. Man kan knapt nok møde en europæer nu, før de fortæller om en af de store danske tv-produktioner som Broen, Borgen, Forbrydelsen. Byens gastronomi har også placeret sig på verdenskortet, og jeg tror den placering er kommet for at blive.

Det skal vi udnytte, når vi afvikler møder og kongresser, og med den udvikling vi ser på mødemarkedet, synes jeg også, at det lykkes rigtigt fint i dag.”
 
Hvordan ser du på hotelmarkedet i København – er der eksempelvis plads til flere hoteller?

”Vi har jo set, at både markedet og kapaciteten er vokset i de seneste år. Det er positivt, at markedet har givet plads til det. En del af forklaringen på, at antallet af hotelovernatninger er steget markant i København midt i en global krise er, at man har kunnet gå ud og vise og sælge nye hoteller og faciliteter.

Det er vanskeligt at forudse præcis, hvordan markedet udvikler sig, men det er essentielt, at vi har den fornødne opbakning og økonomiske støtte til at gå ud og arbejde målrettet på at få fyldt byen op med endnu flere møder og kongresser.

Lykkes det at bidrage til væksten på den måde, kan vi håbe, at behovet for og lysten til endnu flere nye kapacitetsinvesteringer stiger.”