søg i nyhedsarkivet


Undgå at flow bliver til stress


10-03-2014

Der findes positiv og negativ stress og det er vigtigt at skelne mellem de to i den travle hverdag i hotel- og restaurationsbranchen.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Karrieretip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Hotel- og restaurationsbranchen er et dynamisk og travlt miljø, hvor der sjældent er tale om et 8-16 job, eller en 37-timers arbejdsuge.

Der arbejdes mod fælles mål om at yde den optimale service og give gæsten en mindeværdig oplevelse. Denne team-ånd betyder, at kollegaerne ofte også er ens venner, og at fritid og arbejde i særlig grad flyder sammen.

Ofte opstår der en følelse af flow (positiv stress), når servicen begynder, hvor medarbejderne glemmer tid og sted. Flow er en lykkefølelse, som nogle f.eks. får, når de maler eller dyrker motion. Denne flowfølelse opstår, når vi bliver udfordret i forhold til vores kompetencer og den tid, vi har til at udføre en opgave.

Under service på en restaurant bliver kokke og tjenere udfordret på deres faglige kompetencer og oplever samtidig et tidspres. Men flow kan hurtigt blive til stress, hvis udfordringerne bliver for store i forhold til ens kompetencer eller den tid, man har til at udføre opgaven.

Det er vigtigt at skelne mellem positiv og negativ stress. Positiv stress giver os ekstra energi og følelsen af stor tilfredshed, når vi har gjort det godt og til tiden. Det giver følelsen af flow i vores teamwork. Men en periode med mange spændende opgaver og stor travlhed kan føre til negativ stress.

Hvordan bliver vi bedre til at sørge for, at der er pauser mellem perioderne med positiv stress?

  • Skriv ned, hvornår I har haft arrangementer, dage og opgaver, der har givet jer følelsen af positiv stress.
  • Skriv ned, hvornår I har haft arrangementer, dage og opgaver, der har givet jer følelsen af negativ stress.
  • Tal om, hvad der var forskellen i de tilfælde, hvor I oplevede positiv og negativ stress.
  • Hvad kan I gøre yderligere for at undgå den negative stress – notér og prioriter forbedringsforslag.

Du er altid velkommen til at dele dine erfaringer og tanker med os, så bidrager vi gerne med forslag og tanker, der kan hjælpe dig videre. Skriv til gry@asnaes-vangstrup.dk

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk