søg i nyhedsarkivet


Person profil: Tivoli bliver aldrig færdig


02-12-2013

Som adm. direktør for Tivoli står Lars Liebst i spidsen for strategien om at gøre Tivoli til en helårsforretning.

Jul, Halloween og nu også nytårsaften i Tivoli. Er det endelige mål at holde åbent hele året?

"Ikke på den måde. Vi skal også have tid til at renovere og vedligeholde, og det er svært at holde åbent fra januar til marts på grund af vejret i Danmark. Men vi kommer til at have åbent i salene året rundt med koncerter og forestillinger. Så på den måde aktiverer vi vores kvadratmeter uden for hovedsæsonen."

De seneste år har budt på rigtigt mange nye tiltag i Tivoli. Hvordan finder I balancen mellem fornyelse og traditioner i Tivoli?

"Som vores grundlægger sagde: Tivoli bliver aldrig færdig. Vi skal hele tiden udvikle os – ellers er vi ikke relevante for en moderne borger. Men man kan holde fast i nogle traditioner og alligevel ændre dem radikalt. Jul i Tivoli er et godt eksempel på det."

Kan andre oplevelsesvirksomheder i Danmark lære af jeres model?

"Mange har ladet sig inspirere af Jul i Tivoli og holder nu også åbent i julen. Og det er fint, hvis andre bliver inspireret, for der er brug for udvikling inden for turisme og oplevelser i Danmark."

Hvilken rolle spiller Tivoli i kampen for at trække flere udenlandske turister til Danmark?

"Vi gør hvad vi kan. Jul i Tivoli tiltrækker for eksempel også mange turister fra Sverige og Norge. Og nu er man også begyndt at lave julekrydstogter til København med Jul i Tivoli som et vigtigt trækplaster."

I er nu også kendt for hoteller – både Nimb og Tivoli Hotel. Hvad betyder hotellerne for Tivoli?

"Til at begynde med er det en stor investering, der sker med fremtiden for øje. Men vi kan se, at det også er med til at styrke forretningen på den kortere bane."

I havde 4 mio. gæster sidste år mod 3 mio. for ti år siden. Hvor mange har I om 10 år?

"Med de begrænsninger vi har i antallet af åbningsdage på grund af vedligehold og vejret i Danmark, tror jeg ikke, vi skal regne med en lige så stor vækst fremover. Vi er allerede den fjerde mest besøgte park i Europa, og det er ikke realistisk, at vi har 5 millioner gæster om 10 år. Men vi vil fortsat øge antallet af gæster i takt med, at vi udnytter vores faciliteter en større del af året."