søg i nyhedsarkivet


Styr på opvasken


10-02-2014

3,5 minutter er den gennemsnitlige tid, der anvendes pr. gæst til opvask i branchen. Hvor lang tid bruger din restaurant?

 Af Anette Vangstrup, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Restauranter har som servicevirksomhed brug for rigtig mange hænder til at klare de forskellige arbejdsopgaver. Her er fx opvasken en vigtig funktion, som ikke kan undværes. Nogle forretninger har egne ansatte til opvask, andre benytter et firma udefra, og andre steder varetages funktionen af tjenere og kokke i fællesskab.

En analyse gennemført af Asnæs & Vangstrup viser, at 60 pct. har deres egen opvaskefunktion med ansatte, der primært varetager denne funktion. 15 pct. anvender et selskab, men 25 pct. ikke har ansatte kun til opvask, men løser denne funktion med medarbejdere, der også har andre arbejdsopgaver.

Branchen anvender i gennemsnit 3,5 minutter pr. gæst til opvask.

Beregn dit eget nøgletal :

  1. Hvor mange timer brugte du i sidste uge på opvask?
  2. Dette tal ganges med 60, så du kender forbruget i minutter.
  3. Hvor mange gæster havde du i sidste uge?
  4. Antallet af minutter, der er blevet betalt for at få vasket op, divideres med antallet af gæster.

Hvad gør du, hvis antallet af gæster ikke registreres?

Jo mere du arbejder med økonomisk styring af din restaurant, jo større behov vil du få for præcise data. Hvis du ikke i dag registrerer antallet af gæster, fx i dit kasseapparat, anbefaler vi at få denne funktion etableret. Kendskabet til antallet af gæster er en nyttig oplysning i mange sammenhæng, uanset om vi taler tilpasning af ressourcer og/eller fokus på mersalg og lignende.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk