søg i nyhedsarkivet


Styr dine debitorer og undgå tab


09-09-2014

Opfølgning på fakturer og rykkerskrivelser mindsker risikoen for, at man ikke får sine penge.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Finanskrisen har endnu en gang gjort os alle opmærksomme på den måde, vi giver kredit på og opfølgningen på vores fakturering. Fra min tid i advokatbranchen ved jeg, at der kan være meget stor forskel på, hvor gode erhvervsdrivende er til at få deres penge ind.

Opfølgning og dialog er de væsentlige grunde til, at nogle er bedre end andre til at få pengene ind. Jeg har udarbejdet en proces, som man kan følge, når ens kunder ikke betaler til tiden.

  • Sørg altid for, at du har de rigtige oplysninger om kunden. Er det et selskab eller en  privatejet virksomhed? Er det bare et ’kaldenavn’, du får oplyst, eller er det det rigtige registrerede navn. Jeg anbefaler alle at slå op i CVR- registeret, hvis man er i tvivl – www.cvr.dk. Hvis du har de forkerte data, når hverken faktura eller rykkerskrivelse frem til kunden.
  • Betales der ikke som aftalt, er en telefonopringning til kunden, hvor man får en psykologisk kontrakt om betalingen, en hurtig og billig vej til at få sin betaling.
  • Hvis det ikke er muligt at få kontakt, send da straks en rykker. 1. rykker bør sendes hurtigst muligt, og senest et par dage efter forfaldsdato med angivelse af 10 dages betalingsfrist.
  • Ved udløbet af 10 dages fristen skal 2. rykker sendes hurtigst muligt med følgende tekst: ”Nærværende rykker er samtidig et påkrav og varsel i henhold til inkassolovens § 10 samt inkassobekendtgørelsens §§ 3 og 4. Sker betaling ikke senest 10 dage fra dato, vil dette kunne medføre, at der pålægges vort krav yderligere inddrivelsesomkostninger, idet sagen herefter vil blive sendt til inkasso, hvis ikke vi har hørt fra dig.”
  • Ved udløbet af 10 dages fristen i 2. rykker kan sagen sendes til inkasso. Vær opmærksom på, at kunden på dette tidspunkt har fået tre chancer til at betale: Til tiden, på 1. rykker og på 2. rykker. Der er derfor ingen grund til, at vente yderligere. Betaler debitor ikke efter tre chancer, er muligheden på 4. eller 5. chance ikke ret stor. Du risikerer endvidere, at kunden stifter yderligere gæld, og at du ved at vente for længe kommer bagerst i køen af kreditorer.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk