søg i nyhedsarkivet


Skal forretningen indskrænkes eller udvides?


23-05-2014

Hvis man ikke analyserer sine økonomiske data, risikerer man at bruge tid på kunder eller ydelser, som man ikke tjener nok på.

 Af Annette Vangstrup, partner, Asnæs & Vangstrup

Karrieretip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Mange restauratører og hotelejere bør en gang i mellem stille sig selv spørgsmålet: Skal jeg indskrænke eller udvide forretningen?

En ting er som bekendt omsætning, noget andet er indtjening eller overskud. Hvis man ikke giver sig tid til at analysere sine økonomiske data, risikerer man at bruge tid på kunder eller ydelser, som man ikke tjener penge på, eller hvor indtjeningen er så lav, at det måske havde været mere fornuftigt at holde fri med familien.

Hvordan får man et overblik over, hvad man tjener mest på?

Helt konkret handler økonomisk styring om at vide, hvor man skal finde sine data, hvad der skal analyseres og hvor ofte, samt en forståelse for, hvad kan gøre anderledes næste gang for at få et bedre resultat.

Nogle gange koster det endda likviditet at tjene flere penge, og det betyder, at man må have et ordentlig økonomisk overblik. Ofte er det ikke så svært, som det lyder, at få dette overblik, men det kræver fokus og vilje – og nogle gange en hjælpende hånd - ligesom andre forandringer.

Hvilke data skal indsamles?

På kort sig, dvs. ugebasis, er det vores holdning, at der må indsamles de kritiske omkostninger – viden om varekøb og udbetalte lønninger – der sammenholdes med omsætningen. Udover disse data anbefaler vi, at restauranter som minimum indsamler data om antal besøgende gæster, gerne opdelt på fx frokost og aften, således at nøgletallet ’omsætning pr. gæst’ kan følges nøje dag for dag.

Hvilke analyser bør udarbejdes?

Udover de ugentlige opfølgningsanalyser og traditionelle månedsrapporter ved vi, at det for rigtig mange er værdifuldt at opstille en såkaldt forkalkulation før et stort arrangement eller en event.

Når en forkalkulation er opstillet med oplysninger om de omkostninger, der forventes, samt den avance, der kan opnås, kan minimumsomsætningen beregnes. Dermed kan det også fastslås, hvor mange gæster, der mindst skal deltage for at arrangementet løber rundt.

Denne type beregninger er desuden effektive som styringsværktøj, der kan deles med alle involverede medarbejdere, som dermed kan fejre en succes, når målet er nået.

Ring eller mail til Annette på telefon 2480 1960 eller annette@asnaes-vangstrup.dk, hvis du ønsker en snak om relevante beregninger for din virksomheder.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk