søg i nyhedsarkivet


Skab fundamentet for en god forretning


20-05-2014

Husleje og forpagtningsafgift er nogle af de væsentlige vilkår at få styr på, når man skal etablere en ny forretning.

 Af Annette Vangstrup, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Hvis du går og overvejer at starte endnu en forretning eller etablere dig som selvstændig for første gang, er der ofte mange spørgsmål, der rejser sig.

Et af de væsentlige vilkår at få styr på er husleje, forpagtningsafgift mv., der udgør betaling for selve rammerne for din forretning. Er dette beløb for højt eller for ufleksibelt i forhold til din forventede omsætning, kan det blive meget vanskeligt at få succes.

Hvornår betaler man husleje eller forpagtning?

Husleje og forpagtningsafgift betales, når bygningerne eller lokalet er ejet af andre, evt. et ejendomsselskab eller en kommune. Typisk anvendes betegnelsen ’husleje’ for en fast leje, du betaler hver måned for at bruge et lokale. Huslejen er ofte uafhængig af den opnåede omsætning og der stilles ofte også færre krav til koncept, indretning, åbningstider mv.

Forpagtningsafgift betales derimod typisk, når der drives en forretning på vegne af andre i en begrænset periode. Ved indgåelse af en forpagtningskontrakt stilles der ofte krav til koncept og åbningstider mv.

Hvad skal man betale?

Brancheanbefalingerne siger generelt, at der kan betales 18-22 procent i forpagtningsafgift af omsætning fra værelser og lokaleleje i husleje eller lignende og 6-10 pct. af restaurantomsætningen.

Den lave ende af skalaen betales, når beliggenheden er knap så god, hvilket typisk betyder svingende efterspørgsel, mens den høje husleje betales for den gode beliggenhed. På de bedste beliggenheder kan afgiften være helt op til 16-18 pct. af en restaurantomsætning, men så kan økonomien også være vanskelig at få til at hænge sammen.

Hvad skal man mere sikre sig?

Økonomisk er huslejen eller lignende således hele fundamentet for at kunne tjene penge på en ny forretning. Udover at sikre sig et rimeligt niveau og gode vilkår, må koncept og menukort afspejle kundegrundlaget og ikke mindst den arbejdsindsats, man har mulighed for at ligge.

Helt generelt vil den samlede lønandel til egen indsats og betaling af løn til medarbejdere, sjældent kunne overstige 45 pct. af den samlede omsætning.

Jo mere man selv som indehaver arbejder, jo højere løn/overskud kan man beholde til sig selv, dog skal der være tid til det administrative inklusive analyser af driften, ellers risikerer man at knokle med produktion, der reelt ikke er indtjening på.

Endelig er vareforbruget den sidste såkaldte kritiske omkostning i en restaurantdrift, hvor det gennemsnitlige vareforbrug udgør ca. 30 pct., dog med store forskelle efter koncept og beliggenhed.

”Kickstart din restaurant” er en iværksætterbog, der giver en guide til nye restauratører. Den kan bestilles ved henvendelse til Annette på telefon 2480 1960.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk