søg i nyhedsarkivet


Restaurantens salgskanal


19-12-2014

Mathias Maimann er ekspert og partner i Crunch IT ApS – leverandør af tekniske systemløsninger til restaurationsbranchen.

Mathias Maimann Af: Mathias Maimann

Online bordbooking er en uundværlig service, som udover at henvende sig til gæsters hurtige hverdag, også bidrager med effektivitet og overblik til restauranten og dens medarbejdere. Eller er det?

Inden du læser videre, så gør op med dig selv, hvad funktionen og meningen med et bordbookingsystem egentligt er; salgskanal, overblik, ressourcestyring, gratis værtindefunktion, markedsføringsværktøj eller gæstedatabase?
Online bordbooking – en reel salgskanal?

Et bordbookingsystem er ikke længere blot en reservationsbog – det bliver i stedet også opfattet som en uundværlig måde at få gæster i restauranten. Hvem vil ikke have synlighed på diverse bedømmelsessider, hvor gæsten automatisk sendes i favnen på dig? Desuden giver det også mulighed for internationale gæster, at finde frem til dig – og endda booke bord igennem et system på deres eget sprog. Det lyder jo fantastisk!

Det rejser dog også et problem.

Du kan kun vælge ét bordbookingsystem, hvorfor du må vælge det ud fra, hvor du tror, der kommer flest gæster? AOK har for nyligt startet samarbejde med Dinnerbooking, iByen har lavet deres eget Bordibyen, og det stopper ikke der. Tripadvisor har købt La Fourchette, og Priceline har købt OpenTable. Hvilken side tror du, at du får flest bordreservationer fra?

Og det spørgsmål er vigtigt at spørge sig selv: Hvor kommer dine reservationer fra? Og er det nødvendigt, at de skal komme direkte fra bedømmelsessiden i stedet for din egen hjemmeside?

I branchen hører man hyppigt om bordbookingsystemers bedømmelsessider, hvor selskabet bag systemet selv har været inde og genere trafik på et link til restauranten, som de har lagt op på deres side. Så kontakter de restauranten, og fortæller hvor meget trafik de har – og flere besøg kan man da ikke sige nej til?

Løs problemet ved at spørge; systemet skal selvfølgelig kunne liste, hvor dine reservationer er kommet fra. Og hvis svaret bliver, at dit bordbookingsystem slet ikke er en salgskanal, så overvej om du ikke hellere vil bruge et uafhængigt system, som du kan tilpasse din hjemmeside eller Facebook, og som samtidig giver dig et intelligent bordstyringsværktøj i restauranten.

Hvis bedømmelsessiderne får lov at agere salgskanaler, er der ikke langt over til Hotels.com, Booking.com, og så videre. Og hvis du er i tvivl om, hvor populære de sider er i hotelbranchen, så spørg den næste hoteldirektør du møder.

Høj provision per reservation og ingen adgang til gæstedata er ikke noget restaurationsbranchen også har brug for. Et emne, som denne klumme afslutter med at stille et sidste spørgsmålstegn til: ejer du din egen gæstedata fra bordbookingsystemet? Læs med i kommende klummer om det store og vigtige emne.

Læs mere på www.crunch-it.dk.