søg i nyhedsarkivet


Pas på annoncehajerne


17-02-2014

Hotel- og restaurationsbranchen smider hvert år penge ud på værdiløse eller ikke eksisterende annoncer.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Jeg læste forleden en artikel om, at tre annoncehajer havde fået tildelt høje fængselsstraffe. Hvert år smider hoteller, restauranter, cafeer, barer m.v. mange penge ud af vinduet, når de betaler for annoncer i blade, håndbøger og lignende, som enten er totalt værdiløse, eller som slet ikke udkommer.

Ofte opstår problemerne midt i en meget travl periode, hvor man ikke kan nå at foretage den sædvanlig opfølgning på de fakturaer, der bliver betalt.

Mange useriøse udgivere fremsender ordrebekræftelser, fakturaer og lignende med henvisning til receptionistens navn. Receptionistens navn er ofte det eneste, sælgeren har kunne få oplyst, og navnet bliver anvendt, uanset om receptionisten har indgået aftale om køb af annoncer eller ej.

Det kan være vanskeligt at skelne mellem seriøse og useriøse udgivere af håndbøger og blade og hermed også mellem seriøse og useriøse annoncesælgere. Mange useriøse udgivere vælger navne til deres tidsskrifter og håndbøger m.v., som ligger tæt op ad et offentligt eller seriøst produkt, som alle kender.

Annoncesalget foregår oftest ved, at sælgeren ringer til hotellet. Når sælgerne fortæller om håndbogen eller tidsskriftet, spiller sælgerne bevidst på den forveksling, der kan opstå med de kendte opslagsbøger og tidsskrifter.

Det vil sige, at man får en telefonopringning fra en udgiver, man tror er seriøs, og det medfører, at man accepterer at tegne en annonce. Bagefter viser det sig, at man har tegnet og betalt en annonce i et helt ukendt blad eller håndbog, som måske ikke en gang bliver udgivet.

En anden metode i useriøst annoncesalg er, når virksomheden modtager henvendelse fra et forlag om en "uforpligtende annonce". Når det bliver præsenteret på den måde, vil man ofte ikke have noget problem med at acceptere, at et sådan uforpligtende tilbud bliver fremsendt.

Det viser sig efterfølgende, at det såkaldte uforpligtende annonceforslag alligevel udløser en regning, der så ved en fejltagelse bliver betalt i bogholderiet.

Tre gode råd:

  • Hvis en virksomhed har været uheldig og er kommet til at betale for en annonce, man ikke har bestilt, skal man straks bede om at få sine penge igen.
  • I yderste konsekvens kan man anmelde det useriøse annoncefirma til politiet. Men har man betalt til et af de useriøse firmaer, skal man være klar over, at chancerne for at få pengene tilbage ikke er gode.
  • Hvis man modtager opkrævninger fra useriøse udgivere, skal man ikke betale, men smide opkrævningen ud og meddele firmaet, at man ikke har bestilt noget, og at man ikke ønsker at betale noget.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk