søg i nyhedsarkivet


Opsigelser kan give vigtig viden


30-05-2014

Medarbejdere, der vælger at forlade virksomheden, rummer værdifuld viden, som kan bruges til at gøre virksomheden mere attraktiv.

  Af Gry  Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Karrieretip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Det er ofte trist, når en medarbejder vælger at forlade virksomheden.

En opsigelse giver dog også muligheder for at få en viden om virksomheden, som man ikke ellers ville kunne få. Medarbejderen har oplevet virksomheden på nærmeste hold og har ikke nogen hensyn at tage, men kan dele sine oplevelser om virksomheden – også de dårlige.

Det er værdifuldt at finde ud af, hvorfor medarbejderen har valgt at stoppe, og er det det relevant at høre hvordan vedkommende har oplevet virksomheden – både de gode og de mindre gode sider.

Den viden kan du bruge til at udvikle virksomheden, ledergruppen eller andet, så du kan gøre virksomheden endnu mere attraktiv, fastholde de dygtige medarbejdere, tiltrække nye medarbejdere m.v.

Der er to gode måder, at få den ønskede viden på:

  • Ved at afholde en kort fratrædelsessamtale
  • Ved at lave et spørgeskema

Hvorvidt man vælger den ene eller anden måde, afhænger af, hvordan relationen er til medarbejderen har været, og hvor i organisationen medarbejderen har været placeret.

Hvis man vælger spørgeskemaet er der nogle forhold, der optimere udbyttet. Det er vigtig at spørgeskemaet er kortfattet, så den fratrædende medarbejder finder det nemt at svare.

Vi giver dig her det skema, som vi har haft stor glæde af gennem årene i forbindelse med fratrædende medarbejdere:

  • Ville du anbefale en god ven til at søge arbejde hos os?
  • Hvorfor har du valgt at sige op?
  • Hvad skulle forbedres for, at du kunne tænke dig at arbejde her igen?
  • Hvor synes du, at vi  som virksomhed giver mest værdi i forhold til vores medarbejdere?
  • Hvad er det på dine nye arbejdsplads, du mener bliver mest anderledes?

En restaurantchef fortæller her om sine erfaringer med at sende spørgeskemaer til de fratrædende medarbejdere:

”Da flere af vores virkelig gode tjenere sagde op i løbet af et par måneder, blev vi enige om, at vi måtte undersøge, hvorfor de stoppede. Derfor udarbejdede vi et spørgeskema, hvor de skulle krydse af, hvorfor de var stoppet og havde mulighed for at tilføje, hvis der var en anden årsag.

Efter at vi havde sendt spørgeskemaet ud et par gange, kunne vi se et mønster. Flere havde svaret, at de ikke længere følte sig udfordrede og ønskede at prøve noget nyt.

På baggrund af dette er vi begyndt at afholde samtaler med medarbejderne en gang om året og sammen sætte mål for deres arbejdsmæssige udvikling. Medarbejderne er meget glade for initiativet, og de dygtigste får øget ansvar. Efter dette har vi haft mindre udskiftning i medarbejderstaben.”

Hvis du vil have spørgeskemaet, så du kan sende det ud elektronisk, er du velkommen til skrive til gry@asnaes-vangstrup.dk

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk