søg i nyhedsarkivet


Nye øl skal ændre danske alkoholvaner


13-06-2014

Ny virksomhed går til kamp mod høje alkoholprocenter med en ny serie af øl med moderat alkoholindhold.

Hvorfor har langt de fleste kvalitetsøl på det danske marked et meget højt alkoholindhold? Øl med så høje procenter, at det kan være svært at nyde en øl eller to uden at blive påvirket af alkohol. Er et højt indhold af alkohol virkelig nødvendigt for at brygge øl med en god og fyldig smag?

De spørgsmål stillede folkene bag den nye danske virksomhed TeeDawn sig selv for et par år siden. De besluttede sig for at udfordre paradigmet om, at høje alkoholprocenter er forudsætningen for en stor smagsoplevelse.

Derfor etablerede de TeeDawn, der har som erklæret formål, at inspirere mennesker til at reducere alkoholforbrug.

Mikrobryg med højt alkoholniveau

"Interessen for at blive alkoholpåvirket er for nedadgående i hele Europa, og det påvirker alle bryggerier. De sidste 10 år er ølsalget i et land som Danmark faldet med 30 procent. I samme periode har især mikrobryggerier vænnet forbrugerne til højere alkoholprocenter. Dels fordi alkohol øger smagsoplevelsen, men også fordi det gør bryggerprocessen lettere og billigere,” siger Henrik Wiese, adm. direktør i TeeDawn.

”Selvom vi holder meget af denne subkultur, synes vi, det er udtryk for manglende kreativitet og dygtighed bare at øge alkoholprocenten i stedet for at arbejde med råvarer og processer," siger han.

Bayern brygger bedre

TeeDawn gik på jagt efter bryggerier i Europa, som er gode til at brygge velsmagende øl med moderate alkoholprocenter, og dem fandt man især i Bayern i Tyskland. Her gennemførte TeeDawn i samarbejde med det bayerske bryggeriforbund en analyse af delstatens næsten 600 bryggerier.

”Vores pejlemærker var smag, naturlighed og en alkoholprocent på maksimum 2,7 procent,” fortæller Henrik Wiese.

Først København – så Europas metropoler

Til sidst udvalgte man en lille håndfuld slotsbryggerier til at brygge en ny serie af ”lowalcoholic” øl, som nu er klar til at blive sendt på markedet.

Det er TeeDawns strategi at udbrede både øllet og formålet til Europas metropoler, men i første omgang koncentrerer man sig om København og Nordsjælland.

Her serveres de fire nye TeeDawn øl på 35 udvalgte restauranter, der har tilsluttet sig formålet om at inspirere mennesker til at reducere deres forbrug af alkohol.