søg i nyhedsarkivet


Mens vi venter på sommeren


06-01-2014

Fire tips til hvordan man i sommerlandet bevarer en vis omsætning i de mørke måneder.

 Af Gry Asnæs, partner

Karrieretips skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Når jul og nytårsaften er overstået, går det for alvor op for os, hvor lang tid der til sommer. Nogle steder i Danmark venter de mere på sommeren end andre. Sommerlandet kalder vi det.

Sommerlandet er der, hvor det sværmer af liv og mennesker om sommeren og er meget stille om vinteren. Har du virksomhed i de dele af landet, skal der noget helt særlig til for at bevare en vis omsætning i de mørke måneder.

Vi har en idéliste med forskellige initiativer, som vil hjælpe dig til at fastholde din omsætning i vintermånederne

Lær dine eksisterende gæster endnu bedre at kende.

Sørg for at være tæt på dine gæster. For det første giver det dig mulighed for at opfange eventuelle købssignaler – for det andet holder du konkurrenten væk. Dine gæster elsker, at du er synlig og forstår deres behov. Den tid, hvor du fx arbejder med administrative opgaver, kan du flytte ned i restaurantlokalet. Du er måske lidt mindre effektiv, men til gengæld kan du hilse på gæster og være synlig samtidig.

Gennemgå din menu og kom af med de retter og drikkevarer, som ikke er profitable eller som ikke sælger.

Der er ingen grund til at fastholde de produkter, som der ikke er god indtjening på. Gennemgå dit menukort, gør det så enkelt som muligt og med råvarer, der giver den bedst mulige bruttoavance og uden spild. Du kan synliggøre præcis den ret, du allerhelst vil sælge, ved at placere den i midten af kortet og fremhæve den ved fx at sætte en ramme om. Skriv at det er netop den ret, du anbefaler, eller noget lignende.

Udvikl retter/drikkevarer med billigere råvarer, som du kan sælge til en lav pris, mens du stadig fastholder din fortjeneste.

Du skal måske være endnu bedre til at udnytte sæsonens råvarer. Der er også mulighed for at sætte en pastaret på kortet. Derudover kan der være et tilbud om, at man ved køb af tre læskedrikke får rabat på den fjerde. Så undgår man måske, at der bliver drukket alt for meget postevand til maden.

Fortæl dit personale, at det er vigtigere end nogensinde at få gæsterne til at føle sig godt tilpas.

Du skal have fokus på, at dine gæster bliver længere og køber mere, hvis du og dit personale formår at skabe en god stemning og tilfredsstille gæsternes behov. Herved øger du mulighederne for, at gæsterne lige køber en kop kaffe efter maden og kommer hurtigt igen. Husk det er lettere at motivere den gæst, der er kommet ind ad døren, til at komme igen, end at motivere den gæst, der ikke kender din forretning, til at komme første gang.

Foto: VisitDenmark

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk