søg i nyhedsarkivet


Kan vi ikke bare lige…


23-09-2014

Der opstår løbende nye ideer i en virksomhed. Men gode ideer skal ikke altid føres ud i livet.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Hold da op hvor vi hører om virkelig mange gode ideer i branchen, og vi hører ofte sætningen ”Vi kan da også lige…”

Hvis man havde al den tid i verden, man kunne ønske sig, var det bare at begynde fra en ende af. Men sådan er virkeligheden desværre ikke.

Når vi får nye gode ideer, er det vigtigt at holde øje med, hvor meget tid de tager at udføre og vedligeholde og vurdere, om vores tid kan bruges bedre i forhold til gæsten på en anden måde. Eller om ideen kan udføres, så der er ligevægt mellem de krævede ressourcer og den værdi, som ideen tilfører i forhold til.

Selv små, simple opgaver kan være tidsrøvere uden at værdien er tilsvarende stor. Vi oplevede en virksomhed, som en periode prøvede at holde øje med deres ’Vi kunne også lige…”-ideer.

Virksomheden regnede blandt andet på en lille ting som at sætte et skilt med dagens ret i elevatoren som en service for gæsterne. I stedet for bare at gå i gang, nedskrev de alle de processer, der skulle til, for at skifte skiltet hver dag.

Ud over at man skulle huske processen hver dag, gik der tid med at lave skiltet og skifte skiltet. Det ville tage ca. 10 minutter hver dag. Det er ikke meget, men hvis man tæller over syv dage i 52 uger og omregner det til arbejdsuger vil det tage 1,5 arbejdsuge om året for en medarbejder. 

Den 1,5 uge valgte man i stedet at bruge på at være direkte i kontakt med gæsterne. Virksomheden satte i stedet et skilt op i receptionen, hvor der stod, at der var en dagens ret i restauranten, som man altid kunne spørge til i receptionen.

Når vi skal sikre, at vi hele tiden har fokus på at skabe værdi for gæsterne, er det relevant at vide, hvad vi bruger vores tid på.

Vi har et forslag til, hvordan man kan begynde at rydde lidt op i ’Vi kan også lige…’:

  • Skriv en liste over alle jeres daglige gøremål omkring en proces, et produkt eller en afdeling.
  • Registrér hvor mange gange om dagen, I udfører den enkelte handling.
  • Bliv enige om, hvordan I definerer gæsteværdi. Hvilken værdi har det at være sammen med gæsten, skrive regninger, informere kollegaer om gæsterne osv. Værdiansæt gæsteværdien for de enkelte handlinger og processer på en skala fra 1-3 (hvor 3 er det højeste).
  • Vurdér ud fra listen, hvor meget af jeres dag, der går med noget, som skaber henholdsvis lav og høj gæsteværdi.
  • Se på om arbejdsprocesser kan optimeres, om arbejdsopgaver ligger bedre et andet sted eller om opgaverne skal ændres for i højere grad at skab gæsteværdi.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk