søg i nyhedsarkivet


Indflydelse gavner forretningen


17-01-2014

Når medarbejdere får indflydelse på opgaverne vil de yde en bedre service. Men hvordan sikrer man indflydelse?

 Af Hilde Breum, Videnpilot/ Cand.soc.

Karrieretip skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Jeg læste en interessant artikel forleden om medarbejderindflydelse. Det viser sig, at medarbejdere med høj indflydelse på, hvilke opgaver de udfører og hvordan de udfører dem, har lavere sygefravær, er mere innovative, gladere og samtidig mere produktive.

Jeg kender det fra mig selv. Når der vises tillid til mig og jeg får en opgave, som jeg selv kan løse på den måde, jeg finder bedst, er jeg langt mere motiveret, end hvis jeg får udstukket en lukket opgave, hvor jeg skal gøre præcis, som jeg får besked på.

En tjener, der er stolt af sit arbejde, vil yde en god service, da han tror på det, han sælger, og en stolt kok vil gøre sit bedste for, at hver ret, han sender ud, bliver en smagsoplevelse for gæsten. De gode produkter og den høje service vil afspejle sig i kundeloyaliteten. Kunderne vil komme igen, og det betyder øget indtjening.

Men hvordan skaber man medarbejderindflydelse?

En måde at starte en tradition omkring indflydelse er ved i samråd med medarbejderne at beslutte nogle ansvarsområder. Det kræver stor tillid som leder at afgive ansvar. Derfor er det vigtigt, at have nogle klare aftaler om, hvad der forventes af medarbejderen.

  1. Tal med medarbejderne individuelt om, hvad de kunne tænker sig at have ansvar for?
  2. Tal om hvad ansvaret indebærer? Hvad forventes af medarbejderen?
  3. Tal om, hvorvidt medarbejderen føler, at han/hun kan håndtere ansvaret?

Det er vigtigt, at i har disse ting på plads, for hvis medarbejderen ikke har forstået, hvad ansvaret indebærer, vil opgaverne ikke blive gjort ordentligt og det vil være en dårlig oplevelse for medarbejdere såvel som ledelse.

  1. Har dine medarbejdere indflydelse på, hvilke arbejdsopgaver de har, samt hvordan og hvornår de løser dem?
  2. Kunne mere medarbejderindflydelse frigive tid til, at ledelsen kan tage sig af andre opgaver?
  3. Hvordan kan dine medarbejdere få mere indflydelse?

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk