søg i nyhedsarkivet


Hvad gør du, når dit team rammes af omgangssygen planlægger-anger.


12-12-2014

Kan vi eksekvere strategien, har vi kompetencerne og hvad med tiden? Når modløshed spreder sig i teamet, skal der handles, hvis du vil undgå planlægger-anger.

Nille PresskornAf: Nille Presskorn, teamet bag Asnaes&Vangstrup.

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Men før jeg giver dig recepten på behandling af planlægger-anger, skal du forestille dig, at du lige har købt en ny bil. Da du skrev under på købsaftalen, følte du dig lykkelig og overbevist om, at have truffet det rette valg. Nu venter du på bilens ankomst og er ikke helt så glad længere. For var det nu, det rigtige at gøre?, kunne du have brugt pengene bedre på noget andet? Var den det bedste bilkøb?

Du lider af fænomenet køber-anger, som er en helt almindelig følelse, der opstår, når vi træffer store beslutninger, der flytter vores status quo. Men hvorfor det? Du finder svaret i din krybdyrhjerne, som er optaget af én ting og det er din overlevelse. Eftersom du er i live under dit nuværende status quo er krybdyrhjernen derfor godt tilfreds med, at du bliver, hvor du er. Store beslutninger er derfor ikke særlig velkomne.

Sagen er dog for bilens vedkommende, at sket er sket og bilen forbliver den samme, lige meget hvad du føler, og når du får den leveret, bliver du sikkert glad for den. Det håber jeg i hvert fald for dig.

Det er værre med planlægger-anger! Og mon ikke at du også har prøvet det. Planlægger-anger er en smitsom omgangssyge, der hurtigt spreder sig blandt kolleger i teamet.

Typisk opstår planlægger-anger i kølvandet på en ny strategiplan som lægges. Ligesom med bilkøbet kan en euforisk  lykkefølelse sprede sig i teamet, når planen for fremtiden designes. Men så sker der noget, mens I går og venter på, at den skal træde i kraft. Er planen urealistisk? Har vi overset noget?, har vi været for ambitiøse? Har vi kompetencerne?. Humøret daler og I angribes af planlægger-anger - og det smitter.

I modsætning til din nye bil der leveres lige meget hvad , præcis som du har aftalt med forhandleren, så forholder det sig helt anderledes med planen. Planen er bygget på antagelser, menneskelige input og kompetencer og meget mere. Den er foranderlig, kan opløse sig selv og forsvinde, medmindre du behandler planlægger-anger rettidigt.

Men hvilken behandling er så den rigtige? Det har Gergana Nenkov og Peter Gollwitzer forsket i, og det viser sig, at behandlingen er ganske enkel. I gentager blot strategi-planen ved et nyt møde, inden den træder i kraft. Der sker nemlig følgende. Da I allerede én gang har besluttet jer for planen, vil I være mest tilbøjelige til at forsvare beslutningen som team. I er jo rationelle mennesker, der har truffet nogle rationelle beslutninger. Der er dermed overensstemmelse mellem det I planlægger, det I er og det I gør.

Faktisk kan mødet give planen et ekstra boost af energi og forventning, fordi I gennemlever jeres fremtidsplan og potentiale en ekstra gang – nu med flere detaljer. Det giver mening, gør det ikk?

Kilde: Harvard Business Review, Nick Tasler.