søg i nyhedsarkivet


Hvad er du - problemet eller løsningen?


21-11-2014

Skab en løsningsorienteret kultur og få langt højere effektivitet.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Karrieretip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Hvad er du - problemet eller løsningen?
Da tjeneren nærmede sig kontoret, siger lederen: " Hvad er problemet nu?"-"Fadølsanlægget er utæt igen" svarer tjeneren. Restaurantchefen spørger hurtigt " Har du renset den? "Tjeneren har et tomt udtryk i ansigtet og siger: "Det er ikke min opgave at rense den" og går.

Restaurantchefen kaster det han er i gang med og går ud for at fixe endnu et problem. I de næste 3 timer, prøver han få styr på de arbejdsopgaver, han skulle løse, men er konstant bagud og når ikke dagens mål, ligesom han ikke har det fornødne overskud til sine medarbejdere.

Ville det ikke være rart i stedet for at høre "Hey chef, fadølsanlægget var utæt igen, men jeg har renset det så det er fint nu ", og du kunne fortsætte i 25 minutter længere med de opgaver, du rent faktisk havde sat dig for at gennemføre?

Det faktiske problem her er ikke det utætte fadølsanlæg, men at medarbejderens problem er samtalens omdrejningspunkt. Vi er meget trænede i at beskrive alt det, de andre gør forkert, og pege fingre hele dagen lang. Vi leger tit ’find 5–fejl’ ved din kollega, din arbejdsplads, gæsterne m.v.

Stærke ledere har evnen til at ændre det mindset og fokusere al energien på løsningerne i stedet for. Hvis restaurantchefen ville have brugt tid på at lære personalet at lede efter de løsninger først, vil der i stedet for kunne blive skabt en løsningsorienteret kultur med langt højere effektivitet.

Det lyder meget forsimplet, men gang på gang, ser jeg ledere arbejde meget lange dage , altid i bevægelse og arbejde , men aldrig finde tid til at arbejde på de ting, der kan gøre en forskel . Så mange gange, sker der det, at gode hårdt arbejdende folk forlader deres job, fordi andre medarbejdere ikke trækker og tager deres ansvar, og som et resultat, så sætter frustrationen ind, og de ender med at gøre alt arbejdet selv.

For at holde din lønomkostninger i ave, give tid til dine medarbejdere kan det hjælpe at arbejde med det, der skaber værdi for virksomheden og gæsterne, er du først nødt til at indse, at du skal lære alle at lede efter løsninger i stedet for at pege fingre ad andres fejltagelser.

Arbejd med løsninger, og ikke problemer.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk