søg i nyhedsarkivet


Hvad er din virksomhed værd?


07-03-2014

Nøgletal for omsætningen er vigtige værktøjer, når man skal fastsætte værdien af en restaurant eller et hotel.

 Af Annette Vangstrup, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

”Hvad er min virksomhed værd?” Det spørgsmål får vi ofte fra ejere af hotel- og restaurantvirksomheder. Udover en prisfastsættelse er de interesseret i at kende de parametre, der påvirker prisen frem mod et eventuelt salg.

En værdiansættelse kan desuden give inspiration til at fastsætte de strategiske mål for hotellet eller restauranten: Hvad er vores flyvehøjde? Og hvilke faktorer skal vi påvirke for at nå dette mål?

Der er flere parametre, der betyder noget for værdien. Beliggenhed, efterspørgselsmønster, koncept og omsætning er blandt de afgørende forhold, hvor særligt sidstnævnte er vigtig.

Med den rigtige styring vil en høj og konstant omsætning give mulighed for at styre vareforbrug og lønninger bedre. Udover omsætning og styring af de centrale omkostninger er huslejen afgørende for værdiansættelsen.

Fokus på omsætningen har de senere år medført en udvikling af begreber og nøgletal, der alle har det til fælles, at de illustrerer hvor effektivt hotellet eller restauranten formår at udnytte den givne efterspørgsel.

For år tilbage var revenue management det ’nye sorte’, der med udgangspunkt i prognoser for fremtiden kunne give plads til gæsterne på den mest værdiskabende måde. For hoteller gælder dette i forhold til nøgletallet ’indtægt pr. værelse til rådighed’ og for restauranter tilsvarende ’indtægt pr. stol pr. åbningstid’.

Gæsternes vaner har ændret sig væsentligt de seneste år, og det har ført til mere fokus på strategisk prissætning. Det vil bl.a. sige en mere kompleks prissætning og øget synlighed på relevante markedsføringskanaler. Endvidere er der kommet mere fokus på kommissioner.

Nøgletal af særlig betydning for et hotels værdi er kapacitetsudnyttelsen på både værelser og lokaler, men også hvilke gæster, der kommer, hvor meget de supplerende køber, og i hvor høj grad de anbefaler andre at besøge hotellet.

Tilsvarende er nøgletal, der har særlig betydning for restauranter, antallet af gange, hvert bord bliver omsat indenfor åbningstiden. De bedste internationale normer angiver en bordudskiftning på hele 6 gange i gennemsnit pr. bord i åbningstiden.

Kontakt Annette på 2480 1960 eller annette@asnaes-vangstrup.dk, hvis du ønsker en værdiansættelse af din virksomhed, eller ønsker en dialog omkring de vilkår, der kan have betydning for at skabe en øget indtjening.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk