søg i nyhedsarkivet


Branchetip: Hold på de gode medarbejdere


03-11-2013

Det er dyrt at miste gode medarbejdere. Men hvordan fastholder man dem?

Af Hilde Breum, Videnpilot/ Cand.soc.

Karrieretips skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddanelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

For nylig talte jeg med en restauratør, der fortalte mig, at hans bedste kok lige havde sagt op for at begynde på en ny restaurant. Restauratøren var meget frustreret, for det var tredje gang, at en dygtig medarbejder havde sagt op i år.

Restaurationsbranchen er sammen med detailhandelen en af de brancher med størst personaleomsætning. På arbejdsmarkedet som helhed er personaleomsætningen ca. 30 procent om året, mens det inden for hotel- og restauration i gennemsnit er omkring halvdelen af medarbejderne, der udskiftes på et år. Restauratørens situation er således ikke atypisk.

Det er ikke kun irriterende at miste dygtige medarbejdere, det er også dyrt for virksomheden, der skal bruge ressourcer på at rekruttere og oplære nye medarbejdere og samtidig mister viden og taber kunderelationer.

Men hvad kan man gøre for at holde på de dygtige medarbejdere?

Sørg for at der er udviklingsmuligheder for medarbejderne. Rigtig mange kokke og tjenere skifter job, fordi de vil udvikle sig. Du kan f.eks. skabe udviklingsmuligheder ved at give øget ansvar og tilbyde uddannelse. Medarbejderudviklingssamtalen (MUS) er et godt redskab til at få overblik over, om medarbejderne ønsker nye udfordringer.

Det er også vigtigt med et godt arbejdsmiljø. Hvis medarbejderne mistrives, vil de være mere tilbøjelige til at søge væk. Sørg at inddrage medarbejderne i beslutninger, stil krav til dem, anerkend og beløn godt arbejde, giv meningsfulde opgaver og sørg for, at medarbejderne ved, hvad de kan forvente af arbejdet på kort og lang sigt.

Fratrædelsessamtaler kan være guld værd for en virksomhed. Gennem systematiske samtaler med fratrædende medarbejdere kan man opsamle viden om, hvorfor medarbejderne stopper og hvad man skulle have gjort for at fastholde dem. Derefter kan man sætte ind for at fastholde resten af sit personale.

Tre spørgsmål til refleksion:

  • Har dine medarbejdere udviklingsmuligheder i arbejdet?
  • Hvad kan du gøre for at forbedre udviklingsmulighederne?
  • Hvad kan du gøre for at forbedre arbejdsmiljøet?

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk