søg i nyhedsarkivet


Har du styr på dine konkurrenter?


02-12-2013

Man skal kende sine konkurrenter godt for at kunne styrke sin egen virksomhed.

 Af Joakim Markworth, professionsbachelor studerende

Branchetips skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Da jeg sidste år da jeg var på ferie i Portugal, kom jeg til en meget hyggelig lille fiskerby helt nede ved Algarve-kysten. Byen emmede af atmosfære og de lokale stod på hvert gadehjørne og konverserede.

Sammen med min kæreste var jeg ude for at lede efter en restaurant, som vi skulle  spise middag på. Vi havde besluttet os for at finde en fiskerestaurant, nu vi var i Portugal og på en havn. På havnepromenaden lå to fiskerestauranter. Den ene var næsten helt tom og den anden var tæt på at have fuldt hus. Men hvorfor dog?

Vi kiggede på begge steder, og prislejet var det samme. Men den ene restaurant havde formået at gøre atmosfæren ekstremt hyggelig med en meget original, sydlandsk stemning. Restauranten havde også en grillmester ude ved havnefronten, som stod og grillede de fisk, som kunderne  havde udpeget inde i restauranten. Disse ting havde den konkurrerende naborestaurant ikke.

Essensen af dette lille memo fra en ferie i Portugal er blot, at man skal være opmærksom på sine konkurrenter.

Ved at stille sig selv nogle spørgsmål kan man få en indikation af, om man halter bagefter konkurrenterne:

  • Tilbyder de andre noget, som vi ikke tilbyder?
  • Hvad er deres koncept?
  • Hvad har de på menukortet?
  • Hvordan er atmosfæren hos de andre?
  • Hvordan er deres priser?
  • Hvordan er deres indretning?

Det betyder ikke, at man skal kopiere konkurrentens koncepter og stil. Men hvis man ikke kender sine konkurrenter, kan det være meget svært at udmærke sig og få en konkurrencemæssig fordel.

Det bedste råd til dem, der kæmper mod andre restauranter og hoteller i lokalområdet, er, at man bør gøre noget for at holde øje med sine nærmeste konkurrenter.

For at komme i gang med at fokusere på, hvad der er særligt ved din virksomhed og adskiller den fra de andre, så du kan styrke de dele, foreslår vi, at du for eksempel:

  • beder dine medarbejdere besøge konkurrenterne og være ”mystery shopper”
  • undersøger konkurrenternes hjemmesider
  • spørger dine gæster, om de besøger konkurrenterne og hvorfor?

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk