søg i nyhedsarkivet


Følelser frem for fakta


09-05-2014

Hjemmesider og avisannoncer bør skabe følelser i stedet for blot at fortælle om rammer og priser.

 Af Annette Vangstrup, www.relationmanager.dk

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Der er mange salgskanaler at forholde sig til for hotel- og restaurationsbranchen. Lige fra OTA’er og spotdeals af forskellig art med høje kommissioner til direkte salg via fx hjemmeside og gammeldags annoncer uden kommissioner.

Set ud fra en økonomisk betragtning er det direkte salg at foretrække. Her er nettopriserne højest og virksomheden i god kontrol med, hvad der sælges.

Fra undersøgelser af, hvad forbrugerne lytter til, når der skal vælges ydelser, er den anbefalede ydelse klart den mest effektive. Hele 90 procent af forbrugerne lytter til en person, de har tillid i en situation, hvor de skal købe. Ambassadøren, den loyale kunde, er derfor en af virksomhedens mest effektive salgskanaler.

Hjemmesider, nyhedsbreve og anden målrettet kommunikation ligger også højt, når forbrugeren søger information. Således vil cirka 50 procent af mødeplanlæggere, offentlige som private, fx benytte disse kilder, når der skal vælges kursus- eller konferencested. Længere nede på listen over relevante salgskanaler ligger avisannoncer, som under 20 pct. af forbrugerne anvender som kilde, når der skal vælges udbyder.

I en tid, hvor forbrugerne jagter oplevelser og gerne den oplevelse, der giver en følelse, kan det undre, at fx avisannoncer og hjemmesider ændrer sig så lidt. Hvorfor er der ikke flere rigtige mennesker fra hotellet eller restauranten, der fortæller om den oplevelse, de gerne vil have forbrugeren til at komme og opleve?

Pladsen bruges typisk til at vise rammer og opliste priser. Det er informationer, der kan være ganske nyttige, men det efterlader ikke mange følelser hos den, der skal holde rund fødselsdag eller invitere kunder til konference, at der er præcis 125 værelser, og at børn under 6 år overnatter gratis.

Brug i stedet pladsen til at pirre nysgerrigheden og skabe følelser hos potentielle kunder. Indsæt fx billeder af de medarbejdere, som kunderne kan møde, og lad medarbejderne på imødekommende vis demonstrere den oplevelse, der venter gæsterne på virksomheden.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk