søg i nyhedsarkivet


Få styr på konflikterne


14-03-2014

Ingen bryder sig om konflikter, men hvis man evner at håndtere konflikterne, kan de være produktive, innovative og skabende.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Karrieretip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Hvorfor skal du som leder vide noget om konflikter? Det går jo meget godt. Er konflikter ikke bare noget, vi skal undgå på arbejdspladsen?

Bare tanken om at skulle beskæftige sig med konflikter kan være drænende. Én ting er dog helt sikkert – konflikterne er der, også selv om vi ikke taler om det.

Konflikthåndtering stiller store krav til dig som leder. Men når du evner at håndtere konflikterne, vil du opleve, at de kan være produktive, innovative og skabende.

Derimod tærer dårligt håndterede konflikter på medarbejderne og organisationen. Små ubetydelige konflikter kan vokse sig store, hvis du ikke tager dem i opløbet eller forebygger dem. Konflikters omkostninger inkluderer sygemeldinger, juridiske honorarer, overenskomster, mistede kunder, medarbejderomsætning samt dårligt ry for virksomheden og dens brand.

En amerikansk undersøgelse viste, at ansatte i gennemsnit bruger 2,8 timer om ugen på at være involverede i åbenlyse konflikter. Det er sandsynligt, at dette tal er højere, da mange er konfliktsky og ikke ser og taler om konflikterne, når de dukker op.

For ledere tager konflikter endnu mere tid, helt op til 42 pct. af deres tid viser en undersøgelse. I en typisk organisation bruger lederen ca. 25 pct. af sin tid på at håndtere konflikter.

Konflikthåndtering handler om systematisk at imødegå uproduktive konflikter. Alle virksomheder har en måde at håndtere konflikter på. Det er en måde, der ofte er udviklet ad hoc i stedet for som en gennemtænkt strategi.

Ofte bunder konflikter i, at vi har en forudindtaget holdning til andre mennesker, en holdning om at de har gjort dit eller dat. Men ved at stille nogle simple nysgerrige spørgsmål kan vi begynde en dialog, hvor misforståelse, historik og sårede følelser kan blive helet.

Det er vigtigt at overveje:

  • Hvornår burde vi skabe tid eller overskud til at tage en samtale med den kollega, vi måske har været lidt uenige med?
  • Hvad betyder det, at man tager fat i problemet hurtigt og ikke lader en eller flere dage gå, før man tager hul på det?

Hvad vil der ske, hvis du begynder at bruge nogle at følgende spørgsmål:

  • Det du sagde til mig i går eftermiddags – hvad mente du egentlig med det?
  • Hvad er dit største ønske for vores samarbejde?
  • Hvordan synes du, vi skal gøre for at få et bedre samarbejde mellem afdelingerne?

Du kan læse mere om muligheder for at håndtere konflikter konstruktivt i vores nye bog: http://www.asnaes-vangstrup.dk/bogshoppen.asp

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk