søg i nyhedsarkivet


Et lille puf i den rigtige retning


25-04-2014

Nogle gange har vi brug for et lille puf – et ’nudge’ – for at ændre adfærd. Nudge-tilgangen kan også bruges til at ændre gæsternes adfærd.

 Af Annette Vangstrup, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Hvordan får man folk til at spise sundere, agere mere miljørigtigt og køre mere sikkert i trafikken? Forbud, fedtafgifter og fartbøder er klassiske værktøjer, men en prisstigning resulterer ikke altid i skrabet smør på brødet, og muligheden for en fartbøde får ikke alle til at løfte foden fra speederen.

Måske har du allerede hørt om ’nudging’, der er et nyt værktøj til adfærdsforandring, eller måske har du oplevet det i praksis. Et ’nudge' er et velment puf i den rigtige retning. I praksis kan det fx være farvede fodspor på fortovet, der fører til en skraldespand. Dette puf kan få flere mennesker til følge sporene og smide affald i skraldespanden i stedet for at smide det tilfældigt på gaden.

Nudge-tilgangen bygger på indsigter fra adfærdsøkonomien og kognitiv psykologi, der viser, hvordan det er muligt at påvirke adfærd uden brug af de klassiske reguleringsstrategier – information, incitamentsstyring og direkte regulering – eller som et supplement hertil.

Med kendskab til disse psykologiske faktorer er det muligt at udvikle effektive løsninger uden at gribe til regulering, der begrænser den enkeltes frihed.

I hotel- og restauranterhvervet har vi ofte brug for at skubbe vores gæster lidt, og hjælpe dem til at købe den menu, der passer bedst i vores produktion og økonomi.

På branchesprog kaldes det ’menu engineering’ eller ’menuplanlægning’ og dækker over, hvordan vi systematisk kan analysere vores salg og vores menukort for at opnå den bedst mulige indtjening. Gennem arbejdet med tilpasning af menukortets udformning kan vi påvirke gæsterne til at ændre adfærd.

Får vi en stor tallerken, har vi en tendens til at fylde den op. Et lille nudge kan være at erstatte de store tallerkener med nogle mindre. Så kunne man måske tro, at vi vil gå til buffeten flere gange for at få den samme mængde mad, som vi fik med den store tallerken. Men det gør vi ikke, og derfor kan det lille nudge hjælpe kantinebrugeren til at spise sundere og restauratøren til at spare på råvarerne.

Læs mere her eller kontakt Asnæs & Vangstrup for en dialog om din menuplanlægning på 7023 4808.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk