søg i nyhedsarkivet


Er der knas med vagtskiftet?


14-10-2014

Praktiske rutiner og standarder ved vagtskifte forebygger problemer og skaber tryghed hos medarbejderne.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Godt begyndt er halvt fuldendt. Et godt gammelt udtryk. At få en god start og en god afslutning på en vagt har bevisligt stor betydning for medarbejdertilfredsheden. Som sociale væsner ønsker vi grundlæggende at føle os som en del af gruppen/flokken. Det er derfor vigtigt, hvordan vi byder hinanden velkommen til dagens arbejde, og hvordan vi siger farvel igen.

Ved start og slut af hver vagt er vi særlig følsomme for stemninger, sprog, adfærd mv. En god start og slutning giver størst motivation og effektivitet på hele vagten. Jeg talte med en receptionist, der fortalte, at når hun mødte ind på vagt ved 11-tiden, kunne hun godt føle sig udenfor. De andre havde måske haft en meget travl udtjekning og var fyldt op med arbejdsopgaver. Og hendes oplevelse var, at hvis ingen lige gjorde sig ulejlighed med at fortælle, hvordan dagen havde været indtil nu og hvor hun kunne gøre størst nytte, var det svært for hende at komme ind i arbejdsrytmen med de andre i op til flere timer.

Det er værd at reflektere over:

  • Hvordan hilser du på teamet? Hvordan og til hvem siger du farvel?
  • Hvordan hilser teamet på dig, når du møder ind?
  • Hvem har ansvaret for feedback til teamet efter dagens arbejde?

Det er heller ikke ualmindeligt at der opstår gnidninger i forbindelse med et vagtskifte.  Vi hører, at der bruges tid og kræfter på spørgsmål som:

  • Kan man nu være sikker på, at alt er overdraget, som det skal være?
  • Hvorfor bliver vagten altid overdraget til mig på den måde, så jeg står med al balladen?
  • Hvorfor mangler det hold, vi afløser, altid lige at gøre det sidste?

Praktiske rutiner kan skabe vagtskifte uden eller med meget få problemer. Man kan spare mange kræfter på at have nogle faste standarder ved hvert vagtskifte, så alle har tryghed for, hvordan de igangværende projekter bliver afleveret.

I kan lave en rutine ved at svare på disse spørgsmål for hvert sted i virksomheden, hvor der sker et vagtskifte:

  • Hvem sørger for, at alle informationer om dagens arbejde overdrages?
  • Kan I med fordel lave tjeklister, så alle kan se, hvad der er gjort og hvad der mangler?
  • Hvordan kan I bedst og hurtigst fortælle, hvorfor I ikke har nået de ting, som I plejer/burde?
  • Hvordan gør I jer parate til at overtage en vagt – omklædning, toiletbesøg m.v.?
  • Hvad er det første I skal gøre, når I møder ind på vagten?
  • Hvordan ved du, hvad din rolle er i dagens vagtteam?

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk