søg i nyhedsarkivet


Elever kan skabe fornyelse


06-05-2014

Om få år kan det blive svært at finde kvalificeret personale. Derfor er der god fornuft i at tage elever ind. Det gælder også på den korte bane, for elever er et friskt pust.

Af Jette Slagslunde, ekspert i overenskomster, Asnæs & Vangstrup

Karrieretip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Tilskuddet til nye elevaftaler blev halveret i 2013 og faldt helt bort 1. januar 2014. Så spørgsmålet er nu, om der stadig er god fornuft i at tage elever ind? Mit svar er et stort og rungende JA.

Den økonomiske krise spås nu at være på vej væk, og når opsvinget kommer rigtigt godt i gang, ved vi jo erfaringsmæssigt, at restauranter og hoteller får meget travlt igen. I øjeblikket kan man se, at der især søges mange kokke, men også tjenere som helårsansatte eller for sæsonen. På denne måde ser det ud til, at efterspørgslen på personale i dette forår er betydeligt større end den var bare sidste og forrige år.

Om ganske få år er efterspørgslen på faglært arbejdskraft forhåbentlig endnu større. På mængden af annoncer, der bliver genopslået, ser det allerede nu ud som om, det bliver svært at finde kvalificeret personale.

Hvis branchen ikke fremadrettet sørger for at uddanne personale, vil vi i fremtiden igen stå i den ulykkelige situation, at vi ikke kan få kvalificeret arbejdskraft. I begyndelsen af dette årtusinde råbte og skreg alle på især kokke, men ingen var til at få.

På den lidt kortere bane er der også masser af gode grunde til at tage elever ind. Først og fremmest er det jo altid dejligt at få et friskt pust fra de helt unge. De har masser af gode idéer og er ikke bange for at prøve dem af. Nogle af dem kan bruges, andre ikke, men vigtigst af alt, er de ikke låst af gamle traditioner og ”sådan plejer vi at gøre” holdningen.

De fleste udlærte er også meget glade for at have elever og vil rigtigt gerne dele ud af den viden, de selv har erhvervet sig. De vil også gerne sikre, at deres nytænkning og gode idéer bliver ført videre til næste ”generation”.

Når jeg kommer rundt på restauranterne og ind bagved, hører jeg ofte, at der bliver stillet spørgsmål som: Hvorfor kan man ikke det? Hvorfor skal det gøres sådan? De unge i dag lader sig ikke spise af med, at det er, fordi vi altid har gjort sådan. Det giver god dynamik, gæsterne kan se, at der sker noget, og de bliver mere interesserede i at komme igen.

Før man går i gang med at ansætte elever bør man:

  • Tale med de faglærte i forretningen, om de er med på ideen. Ingen bryder sig om at få trukket noget ned over hovedet, uanset hvor god en idé det i øvrigt er.
  • Vurdere om man har de menneskelige ressourcer, der skal til.  Eleverne er der for at lære noget og er ikke bare ”billig arbejdskraft”.
  • Sætte sig ind i de spilleregler, der gælder, når man har elever og eventuelt få professionel hjælp til det.

Hvad skal der til for at få elever?

  1. Lærestedsgodkendelse
  2. Uddannelsesaftale
  3. Elev

Hvis du har spørgsmål om elever eller om overenskomster for branchen, så ring til Jette på tlf. 2896 1348 eller skriv på jette@asnaes-vangstrup.dk

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk