søg i nyhedsarkivet


Dygtige ledere skaber profit


07-11-2014

Jeg læste en spændende forskningsartikel den anden dag, hvor sammenhængen mellem ledelseskvalitet og lønsomhed for alvor blev slået fast.

Af Annette Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Flere studier har tidligere vist, at der er en direkte sammenhæng mellem økonomiske resultater, medarbejderloyalitet og kundeloyalitet. God ledelse medfører loyale medarbejder, hvilket medfører tilfredse kunder, hvorfor ledelseskvaliteten er afgørende for bundlinjen.
Dette støttes op af en analyse hos Radisson SAS Hotels & Resorts, der viste, at en 2 pct. stigning i medarbejderloyaliteten påvirker kundeloyaliteten med 2,5 pct., som igen skaber en stigning i lønsomheden på 6 pct.

De 4 ledelsesdimensioner er blevet identificeret til at have afgørende betydning for lønsomheden:

  • Tilpasning: “Tilpas virksomheden til omverdens krav”
  • Involvering: “Styrk medarbejdernes kvalifikationer, ejerskab og ansvarsfølelse”
  • Konsistens: “Arbejd med værdier og systemer”
  • Mission: ”Definér en meningsfyldt langsigtet retning for organisationen”.

De virksomheder, som er i stand til at præstere den højeste indtjening, klarer sig betydeligt bedre på samtlige ledelsesdimensioner end de virksomheder, der skaber den laveste indtjening. På tre af dimensionerne er kvaliteten af ledelse næsten dobbelt så høj, og på den sidste dimension (Mission) er den over dobbelt så høj.
De virksomheder, der tjener flest penge, scorer op imod dobbelt så højt på alle ledelsesparametrene som de virksomheder, der tjener færrest penge.

De virksomheder, der i gennemsnit skaber de bedste økonomiske resultater, har en betydelig højere ledelseskvalitet end de virksomheder, der i gennemsnit skaber de dårligste økonomiske resultater.
God helstøbt ledelse giver dobbelt afkast. De virksomheder, der ligger i top 10 pct. på bundlinjeresultatet, scorer betydeligt bedre på samtlige ledelsesdimensioner end de virksomheder, der ligger i bund. Top 10 pct. virksomheder klarer sig faktisk dobbelt så godt på resultatsiden.

Hvis du vil have ideer til god ledelse og medarbejderinvolvering kan du modtage vores bog ’Fokus Gør Forskellen’ ved at kontakte Annette på 2480 1960.