søg i nyhedsarkivet


Drop sensationslysten


04-04-2014

Positivt sladder kan være en god måde at sprede informationer på. Men negativt sladder dræner organisationen for energi.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Karrieretip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Sladder er alle vegne: På jobbet, i nabolaget, i vennekredsen og i familien.

Sladder er en del af det daglige sociale liv, og alle deltager i sladderen. I en branche hvor lønandelen er høj og hver minut tæller, kan der med fordel fokuseres på sladder.

Sladder kan skabe energi i en organisation, hvis sladderen fungerer som en funktion til deling af viden. Når vi udveksler informationer med hinanden, får vi en oplevelse af samhørighed og identitet. Den uforpligtende, positive sladder kan være en munter måde at sprede informationer på.

Der er dog en hårfin balance til den situation, hvor sladderen bliver energidrænende for organisationen.

Hvis sladderen handler om at skabe alliancer på bekostning af andre eller har til formål at skade andre eller virksomheden, er sladderen drænende. For i de tilfælde binder sladderen ressourcer i organisationen og kan være en kilde til konflikter.

Som leder har du mulighed for at dyrke den energigivende sladder, og hindre den energidrænende sladder.

Først og fremmest er det vigtigt, at du som leder er en positiv rollemodel for et arbejdsmiljø med en åben og ærlig kommunikation.

Sig hvad du gør, og gør hvad du siger.

I praksis betyder det, at medarbejdere bør være orienteret om gode såvel som dårlige nyheder. Det reducerer behovet for bidrage til eller stole på sladder.

Meld tydeligt ud, at energidrænende sladder ikke tolereres, og gå selv forrest og vis vejen ved ikke selv at sladre negativt.

Alle skal have ansvar for at standse energidrænende sladder ved kilden. Selv om det er ledelsens opgave at slå ned på den negative sladder, har medarbejderne også et ansvar.

Ikke alle lader sig påvirke af sladder, men det kræver stor styrke og højt selvværd ikke at lade sig påvirke. Ved at give medarbejderne et simpelt redskab, kan man bidrage til denne proces.

Hvis du synes det er vigtigt/interessant/mærkeligt…..

  • hvorfor siger du det så ikke til hende selv
  • hvorfor spørger du ham ikke, hvorfor han gjorde sådan
  • hvorfor tager du ikke emnet op på næste personalemøde
  • osv.

Stop sladderen ved kilden og drop sensationslysten.

Læs mere om konfliktkulturen i bogen ”Coaching og konflikthåndtering”.

http://www.asnaes-vangstrup.dk/bogshoppen.asp

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk