søg i nyhedsarkivet


Den gode historie


18-11-2013

At fortælle en god historie om bygninger, retter eller råvarer kan være en vigtig del af markedsføringen.

 Af Joakim Markworth, professionsbachelor studerende

Branchetips skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Jeg har flere steder oplevet både restauranter og hoteller, som gør en dyd ud af at fortælle deres historie. Historierne gør besøgene mere autentiske, end hvis man ikke kendte dem.

Det kan være fortællinger om historiske bygninger, som enten er en del af danmarkshistorien eller en del af lokalområdets arv. Det kan også være historien om, hvordan hotellet eller restauranten er blevet til, eller hvordan en enkelt ret er havnet på menukortet.

Personligt bliver jeg selv henrykt og rigtig positivt stemt overfor stedet, når jeg bliver præsenteret for en god historie. Det er med til at give atmosfære.

Et eksempel kan være et slotsophold på Sydfyn,  hvor man træder inden for på det gamle slot med gammel stil. Mange af disse slotte stammer helt tilbage fra 1500-tallet i overgangen mellem middelalderen og den moderne tid, renæssancen.

På slottet bliver man modtaget af en receptionist, som gør noget ud af at fortælle historien om slottet. Det er lige det, der sætter prikken over i’et og gør opholdet ekstra autentisk.

Det kan være historierne om, hvad der foregik i riddersalen på et givent tidspunkt for flere hundrede år siden eller hvordan voldgraven rundt om slottet har været med til at beskytte mod et bestemt slag.

Histoien om, at man får sine råvarer fra økologiske og biodynamiske danske gårde, er også en mulighed. Jeg kender en bistro, som ligger på Østerbro, et rigtig hyggeligt og lidt råt sted. Næsten alle deres råvarer er økologiske og biodynamiske og det lægger de ikke skjul på.

Det kan således også være historien om råvaren eller noget helt andet, som kan være din historie.

Tre gode råd:

  • En spændende historie kan være en del af din markedsføring.
  • Overvej f.eks. om dine madretter, råvarer eller bygninger gemmer på en spændende historie.
  • Fortæl historien ud fra aktuelle trends for at gøre den mere interessant.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk

Foto: Fra Egeskov Slots website