søg i nyhedsarkivet


Den gode feedback


28-02-2014

Det kan være grænseoverskridende at give og modtage feedback. Men nogle enkle råd kan hjælpe begge parter på vej.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Karrieretip skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Ledelse handler i høj grad om at kunne motivere sine medarbejdere. Et af de bedste motivationsredskaber er at fortælle medarbejderen, hvad vedkommende er rigtig god til, og hvor han eller hun har gjort en positiv forskel og hvor der er brug for forbedringer.

Feedback har mange formål:

  • Du viser medarbejderne, at du lægger mærke til deres arbejde.
  • Du viser medarbejderne, at du værdsætter dem og deres indsats.
  • Du skaber positiv forstærkning. Det vil sige, at medarbejderne vil efterstræbe at gentage den handling, som du har værdsat gennem din positive feedback.
  • Du motiverer dem til at ville gøre det endnu bedre.

Nogle oplever, at det kan være svært at give en god og konstruktiv feedback. Det er en fordel for en organisation, hvis alle lærer at give feedback.

Der kan i organisationen være mange følelser på spil, særligt i en branche, hvor man i mange år har haft en ’hård tone’ under dække af, at det er i orden, at der ryger en ’finke af fadet’, når der er travlt.

For mange mennesker, og måske særligt i branchen, kan det være grænseoverskridende at give og modtage feedback.

Vi har udarbejdet nogle gode råd om feedback:

  • Tag udgangspunkt i den positive feedback, det er nemmere at tage imod for modtageren.
  • Du skal kun give feedback, når du har styr på dine følelser. Hvis du er vred eller ophidset, så vent til du er faldet lidt ned.
  • Hvis ikke du får en invitation til at give feedback, så spørg modtageren, om han eller hun vil have feedback. På den måde får du forberedt modtageren, så vedkommende bliver mere åben og modtagelig for din feedback.
  • Feedback skal gives på det, man gør, og ikke det, man er. Der er en meget stor forskel på at gå efter personen og at gå efter personens handlinger.
  • Tag udgangspunkt i dig selv og din oplevelse og det du gerne selv vil sige til modtageren. Sig ”jeg oplever” frem for ”man siger” eller ”vi er mange, der synes”.
  • Vær konkret. Modtageren kan ikke forholde sig til din feedback, hvis du pakker det alt for meget ind.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk