søg i nyhedsarkivet


Person profil: Manden bag landets bedste hotel


10-02-2014

Peter Karner driver sammen med sin hustru Rikke Hotel Hesselet i Nyborg. Hotellet er netop udnævnt til Danmarks bedste af Tripadvisor.

Er det troværdigt, at et forholdsvist lille hotel i provinsen bliver kåret som Danmarks bedste?

”Det er absolut troværdigt – størrelse af et hotel har ikke noget med kvalitet at gøre. Jeg vil sågar sige, at fordi vi er et lille familieejet hotel, hvor vi er nærværende overfor vores gæster, hvor vi lytter til deres ønsker og giver gæsten følelsen at være den eneste gæst i huset, er en rigtig stor del af den anerkendelse, vi har fået via Tripadvisor og Trivago.”

Hvad er efter jeres egen mening de største kvaliteter ved Hotel Hesselet?

”Den største kvalitet ved Hotel Hesselet er de mennesker, der glæder sig hver dag til at komme på arbejde og gør vores gæster glade! Du kan have det fineste, flotteste dyreste hotel i hele verden, men hvis du bliver mødt af en sur receptionist, tjener eller stuepige, så kan det hele være ligegyldigt, så har du tabt gæsten. Udover det har vi selvfølgelig en meget smuk beliggenhed direkte ved stranden til Storebælt på den ene side og Christianslundsskoven til den anden side.”

Hvad gør I selv for at blive mere kendte i ind- og udland?

”Markedsføringen er jo den berømte dybe tallerken – hvad skal vi gøre for at blive mere kendt? Vi har ejet Hotel Hesselet i 10 år nu og da vi overtog hotellet var belægningsprocenten på 38 procent. Vi har på tre år fordoblet omsætningen og opnået en belægningsprocent på 59 procent. I 2008 og 2009 byggede vi 12 nye værelser, vi har renoveret vores konferenceafdeling og udvidet vores spaområde. Så kom krisen!

Vores kendskabsgrad er fortsat en stor udfordring. Vi bruger en del af vores markedsføringsstrategi på digitale medier, optimering af søgeord, Facebook osv. Personlig kontakt med gæster og kommende gæster – dvs. opsøgende salg – er også en vigtig faktor. Pleje af eksisterende kunder er et stort fokusområde og så bruger vi vores gæster som ambassadører. Professionelle netværk fylder også en del af markedsføringen.”

Hvad er de største udfordringer ved at drive et hotel som jeres?

”Vi er et familieejet hotel, som ikke er en del af en stor kæde eller organisation, og det er vi meget stolte af. Det gør selvfølgelig at vi også er 100 procent selvfinansieret, som ikke altid er nemt. Vi har ikke mulighed for at følge med i dumping prisstrategier af de store spillere på marked, hvor volumen alene skaber cashflow. Vi er nødt til at holde vores høje standard, så vi sikrer, at vores gæster kommer igen og igen.

Den største udfordring, ikke kun for et hotel som vores, men for hele Danmark er den ikke eksisterende politiske opbakning overfor turismebranchen. Danmark er for dyrt som rejseland. Vi har ikke lige konkurrencevilkår i forhold til vores nabolande, eller faktisk i forhold til hele Europa. Vores Brancheforeningen kæmper en brav kamp for at få politisk medhør, men turismen bliver desværre ikke taget seriøst nok som en industri i Danmark, specielt i provinsen.”

I satser meget på møder og konferencer. Hvordan udvikler det marked sig på Fyn i disse år?

”Fyn har en god beliggenhed midt i Danmark, og Nyborg ligger rigtigt godt i forhold til motorvej og jernbane. Fem hoteller i Nyborg har indgået et formelt samarbejde, som vi kalder Destination Nyborg for at tiltrække flere store konferencer og kongresser.

Konferencedelen fylder rigtig meget hos os fra mandag til fredag. Vi er dygtige til konferencer fra 2 til 120 personer og her er kvalitet og service igen afgørende for succesen. Der er rigtig gode muligheder for at tiltrække flere konferencekunder til øen, det kræver at Fyn begynder at tænke samarbejde på kryds og tværs af kommunegrænser – opnår vi det, bliver det gode tider på Fyn.”

I driver også restauranten Tranquebar. Hvad betyder den for hotellet og jeres gæster?

”Restaurant Tranquebar er en rigtig vigtig del af helhedsoplevelsen, som vi tilbyder vores gæster. Vi serverer mad inspireret af årstiderne og gode lokale råvarer. Vores team i køkkenet, som er ledet af køkkenchef Rasmus Urup, er meget ungt, dynamisk og kreativt.

Det kan vi også se på vores gæsters tilfredshed. Det samme gælder selvfølgelig også vores konferencegæster, som ser aftenen som en vigtig del af deres kursusophold, hvor det faktisk er over middagsbordet, at den rigtige teambuilding sker.”