søg i nyhedsarkivet


Bookingportaler – en fordel eller en trussel?


09-12-2013

Online booking via portaler udgør en stadig større del af reservationerne på hoteller. Det kan der både være fordele og ulemper ved.

 Af Annette Vangstrup, partner

Branchetips skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Bookingportalernes væsentligste succeskriterium er at ligge så højt på søgemaskinerne som muligt, og dermed være så tilgængelige for kunderne som muligt. Bookingportalerne skal også være meget brugervenlige for at øge tilgængeligheden yderligere.

Bookingportalerne lever af de kommissioner, de opkræver hos fx hoteller, der opnår et salg på baggrund af deres indsats. I sidste ende er der kun kunden til at betale for denne meromkostning.

På kort sigt må meromkostningen dog ofte bæres af virksomheden alene, idet kunden ikke vil betale mere for et hotelværelse med kommission end for et tilsvarende hotelværelse, hvor hele salgsprisen tilfalder hotellet, altså ved direkte booking gennem hotellet.

Online booking via portaler som fx booking.com og hotels.com udgør en større og større del af reservationerne, hvilket er både en glæde og en trussel for hotellerne.

Det er en fordel, når online bookingerne sælger værelser på tidspunkter, hvor hotellet ikke selv har solgt alle værelser, og hvor det ekstra salg kun skal dække de variable omkostninger, før der er et positivt bidrag til de faste omkostninger.

Bookingsportalernes tager cirka 15 procent i kommission for deres online hotelbookinger. Begrebet kommission har altid været kendt i oplevelseserhvervene, hvor agenter af forskellig karakter opnår en betaling for de kunder, de sender til virksomheden.

Som begreb er denne variable omkostning således ikke ny, men den form og størrelse den antager som følge af internettet, er ny – og fortsat voksende.

Portalerne kan udgøre en trussel for hoteller og andre oplevelsesvirksomheder, hvis portalerne bliver mere synlige end de enkelte virksomheder.

Det sker, når de stærke bookingportaler betaler sig fra at ligge øverst i søgemaskinernes resultater. Derved vil mange kunder gå via bookingportalen snarere end via virksomhedens egen hjemmeside.

Kundernes stigende brug af bookingportaler kan således både være en fordel og en trussel.

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk