søg i nyhedsarkivet


Person profil: Aarhus stormer frem


13-01-2014

Flere turister, nye hoteller, nye museer og vært for internationale begivenheder. Peer H. Kristensen har meget at glæde sig over som direktør for VisitAarhus.

Storbyturismen vokser i disse år og vi hører meget om væksten i København. Hvordan klarer Aarhus sig i konkurrencen?

”Dansk turisme oplever generelt fremgang inden for storby- og erhvervsturisme, og det gælder i høj grad også Aarhus. Siden 2008 har vi haft en støt fremgang i både danske og udenlandske overnatninger. Vi har oplevet en vækst på 11 procent i de sidste 12 måneder set i forhold til samme periode året før, mens væksttallet for København hedder 4 procent.

Turismeomsætningen i Aarhus er i årene 2008-2011 steget med 22,7 procent, mens hovedstaden kunne notere en fremgang på 10,2 procent. Tallene taler for sig selv, Aarhus ligger godt i svinget.”

Aarhus oplever blandt andet fremgang i erhvervsturismen. Hvad er årsagen til det?

”Aarhus har gennem de seneste år øget hotelkapaciteten og fået nye konferencesteder, og det har åbnet op for væksten. Aarhus har et stærkt videnmiljø med Aarhus Universitet i spidsen, ligesom flere internationale virksomheder er kommet til byen, og det tiltrækker internationale konferencer.

Vi oplever også en ændring i tankegangen i forhold til placering af møder og konferencer. I dag har det stor betydning for konferenceplanlæggere, at der er oplevelser, restauranter og bymiljø inden for rækkevidde. Det har tiltrukket møder og konferencer, der ellers har ligget i andre dele af landet, til Aarhus.”

Udbuddet af hoteller i Aarhus vokser. Hvordan vil du beskrive hotelmarkedet i byen?

”Når det nye Comwell hotel står færdigt, er Aarhus tæt på at have det mest attraktive hotelprodukt i Danmark med et meget varierende udbud. Der er skyllet en bølge af hotelrenoveringer igennem byen, og det har virkelig bragt overnatningsproduktet up to date. De nye hotelværelser er en gave, der kan tiltrække flere turister og sikre, at Aarhus kan tiltrække større arrangementer og begivenheder.”

Hvad betyder kulturinstitutioner som ARoS og det kommende Moesgaard Museum for turismen?

”Besøgstallene for Den Gamle By og ARoS er nærmest eksploderet i 2013, med nye besøgsrekorder, og det glæder vi os meget over. Byens kulturinstitutioner er utroligt vigtige i fortællingen om Aarhus og er med til at gøre Aarhus mere attraktiv.

Vi søger at adskille os fra andre storbyer ved at fremhæve byens puls med afsæt i vores internationale attraktioner som eksempelvis ARoS, Aarhus Festuge, Den Gamle By og Moesgaard, ligesom vi arbejder på at tiltrække store sportsbegivenheder og dyrke vores store udbud af kulturaktiviteter.”

Aarhus Lufthavn har det svært, men der er ikke langt til Billund og det er nemt at tage toget til København. Hvor vigtigt er det for Aarhus at have "egen" lufthavn?

”Tilgængelighed er kodeordet for at kunne vokse. Det skal være nemt at komme til Aarhus, hvis feriegæster, konferencearrangører og virksomheder skal vælge Aarhus. Vi ligger i et smørhul mellem Aarhus, Billund og Aalborg lufthavn, og jeg ville se det som en stor fordel, hvis vi havde en fælles lufthavnskode. Det ville betyde rigtig meget for turismen.

Når potentielle gæster søger på bookingmaskiner, ville de få mange flere lufthavne at vælge imellem, og det ville både gavne strømmen af ferieturister og erhvervsturister. Vi har brug for, at flest mulige ude i verden kan få øje på os.”

Aarhus bliver Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Hvordan skal det udnyttes i turisterhvervet?

”Det er en unik mulighed for at markere Aarhus internationalt som kultur- og feriedestination. Rollen som kulturhovedstad skaber en platform for at samle erhvervet og giver os alle et strategisk pejlemærke at styre efter.

Der er budgetteret med, at der kommer mange gæster til byen, og hele branchen skal blive klar til at tage imod dem. Vi er allerede godt i gang, og det er vores mål at opbygge et brand som en stærk kulturdestination og styrke kendskabet til Aarhus markant.”