søg i nyhedsarkivet


Åh nej, ikke endnu opsigelse…


24-06-2014

Medarbejderomsætning er et vigtigt nøgletal. En lav omsætning af medarbejdere er typisk et tegn på, at medarbejderne er meget motiverede.

 Af Gry Asnæs, partner, Asnæs & Vangstrup

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.

Vi har i årevis været fortalere for, at der i branchens virksomheder styres efter de mest relevante nøgletal, ligesom alle medarbejdere bør have kendskab til disse – både hvordan tallene fremkommer, og hvordan man som medarbejder helt konkret kan påvirke tallene.

Medarbejderomsætningen er et nøgletal, som det giver rigtig god mening at følge, da det har særlig indflydelse på lønomkostninger og muligheden for at bygge relationer til gæsterne.

Vi anbefaler derfor, at virksomhederne måler medarbejderomsætningen. Branchens gennemsnit ligger på omkring 40-50 procent.

Virksomheder, der evner at opnå et bedre nøgletal (= en lavere personaleomsætningshastighed) har typisk mere motiverende ansatte, der kender forventninger, mål mv.

Motiverede medarbejdere yder ofte en bedre service og kan genkende gæsterne, hvilket igen direkte kan måles på gæsteloyaliteten og lysten til at besøge virksomheden igen.

Hvis man følger medarbejderomsætningen over tid kan man bl.a. se:

  • Hvordan virksomhedens ansættelsesprocedure fungerer, herunder udvælgelse af medarbejdere
  • Hvor godt jeres indslusningsforløb for nye medarbejdere fungerer
  • Hvor gode lederne i organisationen er til at udvikle og motivere medarbejdere

Asnæs & Vangstrup - din ressource indenfor rådgivning, udvikling og uddannelse i restaurant-, hotel- og oplevelsesbranchen.

Læs mere på: www.asnaes-vangstrup.dk