søg i nyhedsarkivet

Karrieretips

Hvad gør du, når dit team rammes af omgangssygen planlægger-anger.

Kan vi eksekvere strategien, har vi kompetencerne og hvad med tiden? Når modløshed spreder sig i teamet, skal der handles, hvis du vil undgå planlægger-anger.




Hvad er du - problemet eller løsningen?

Skab en løsningsorienteret kultur og få langt højere effektivitet.




Sæt mål og nå det

Ved at opsætte økonomiske mål for sin forretning kan man undgå stress og manglende overblik.




Skab oplevelser fremfor service

Den moderne forbruger er ikke længere tilfreds med god service. Som forbruger vil vi have oplevelser, der rører os følelsesmæssigt.




Fokuser på nogle få mål

Ved at arbejde aktivt med handlingsorienterede, målbare og synlige mål kan man få styr på en kaotisk hverdag.




Bestyrelsen er direktørens energidrik

Bestyrelsen i en virksomhed bør bruge sine møder på at bringe virksomheden videre frem for blot at kontrollere.




Skab det gode arbejdsmiljø

Tillid, retfærdighed og samarbejdsevne er centrale elementer i en velfungerende arbejdsplads. Som leder kan man arbejde målrettet på at styrke netop de elementer.




Smil – det smitter

Kundens opfattelse af dig bliver dannet på baggrund af førstehåndsindtrykket.




Undgå faldgruber i ansættelsessamtalen

En kombination af prøvevagt og ansættelsessamtale giver større sikkerhed for at finde den rette medarbejder. Men samtalen har også sine faldgruber.




Anerkendelse skaber resultater

Kokke og tjenere er blandt de medarbejdergrupper, hvis arbejde i høj grad bliver anerkendt og påskønnet af ledelsen.




Hvad har dit potentiale med fodbold at gøre?

Hvad imponerer os mest – potentiale eller resultater? Det har amerikanske forskere undersøgt, og resultatet er tankevækkende.




Pauser er guld værd

Pauser styrker medarbejdernes trivsel, relationer og evnen til at løse problemer.




Hvad er dine lederkompetencer?

En række specifikke kompetencer kendetegner den succesfulde leder.




Hvad er din drivkraft?

Motiverede medarbejdere er værdifulde medarbejdere. Men hvad motiverer dig og dine medarbejdere?




Gør forskellighederne til en styrke

Ved at identificere medarbejderteamets styrker og svagheder kan man forebygge konflikter og øge arbejdsglæden.




Hvad siger de andre om din virksomhed?

Der bør være sammenhæng i alt, hvad der kommunikeres offentligt om virksomheden. Det kræver en målrettet indsats over for både medarbejdere og samarbejdspartnere.




Opsigelser kan give vigtig viden

Medarbejdere, der vælger at forlade virksomheden, rummer værdifuld viden, som kan bruges til at gøre virksomheden mere attraktiv.




Skal forretningen indskrænkes eller udvides?

Hvis man ikke analyserer sine økonomiske data, risikerer man at bruge tid på kunder eller ydelser, som man ikke tjener nok på.




Elever kan skabe fornyelse

Om få år kan det blive svært at finde kvalificeret personale. Derfor er der god fornuft i at tage elever ind. Det gælder også på den korte bane, for elever er et friskt pust.




Coaching kan bremse konflikter

Med coachende kommunikation kan man forebygge, at konflikter udvikler sig i en ikke konstruktiv retning.




Skift ulven ud med giraffen

Girafsprog skaber rammerne for en god kommunikation på arbejdspladsen og er med til at hindre konflikter.




Hvordan motiverer man de unge?

Unge deltidsmedarbejdere har andre værdier og forventninger end ældre medarbejdere. Men også de unge kan motiveres.




Drop sensationslysten

Positivt sladder kan være en god måde at sprede informationer på. Men negativt sladder dræner organisationen for energi.




Unge chefer har det svært med konflikter

At kunne løse konflikter er en væsentlig kompetence for ledere. Men unge chefer ser i høj grad konflikthåndtering som en ulempe.




Få mere ud af møderne

Personalemøder behøver ikke trække ud eller være kedelige. En række enkle regler kan gøre møderne meget bedre.




Få styr på konflikterne

Ingen bryder sig om konflikter, men hvis man evner at håndtere konflikterne, kan de være produktive, innovative og skabende.




Undgå at flow bliver til stress

Der findes positiv og negativ stress og det er vigtigt at skelne mellem de to i den travle hverdag i hotel- og restaurationsbranchen.




Den gode feedback

Det kan være grænseoverskridende at give og modtage feedback. Men nogle enkle råd kan hjælpe begge parter på vej.




Styrk den sociale kapital

En høj grad af social kapital i virksomheden er et vigtigt grundlag for at skabe forandringer.




Teori U – prøv noget nyt

Mennesker har svært ved forandringer, men reflektion, æstetiske tilgange og tænkepauser kan hjælpe en på vej.




Har du dine medarbejderes tillid?

Tillid, retfærdighed og samarbejdsevne udgør tilsammen den sociale kapital i virksomheden.




Anerkendende MUS

Når man taler om drømme og gode oplevelser frem for problemer, skabes der energi og udvikling.




Velkommen til den nye kollega

At lave en god introduktion for nye medarbejdere er en investering i fremtiden.




Indflydelse gavner forretningen

Når medarbejdere får indflydelse på opgaverne vil de yde en bedre service. Men hvordan sikrer man indflydelse?




De uskrevne regler

Det er vigtigt, at ledere fortæller medarbejderne om virksomhedens uskrevne regler.




Tjener anno 2014

Faglærte tjenere kan ligesom kokke via deres faglighed skabe værdifulde relationer til gæsterne.




Må chefen blande sig i medarbejdernes sundhed?

Et flertal blandt medarbejdere vil gerne have, at virksomheden blander sig i deres sundhed. Men hvor meget skal chefen blande sig?




Hvordan motiverer man bedst?

At inddrage medarbejderne i beslutninger er en af vejene til at øge deres motivation.




Hvilken leder vil du være?

Det er nødvendigt at fokusere på, hvilken leder man vil være. Det største udviklingspotentiale ligger der, hvor man i forvejen er stærk.




Sådan undgår du stress

Stress kan have alvorlige konsekvenser for helbredet. Kokke og tjenere hører til blandt de faggrupper, der oftest oplever stress.




Kunsten at skabe en oplevelsesvirksomhed

Fokus på at medarbejdernes styrker, opbygning af tillid og anerkendende kommunikation har givet resultater på Hindsgavl Slot.




Hvem er den perfekte leder?

Det kan være svært at imødekomme medarbejdernes forskellige forventninger til, hvad en god leder er.




Karrieretip: Fritiden bidrager til din succes

Du skal tage hånd om dig selv, for at kunne være en positiv gevinst for andre på jobbet. Derfor gælder det om at nyde fritiden.