søg i nyhedsarkivet

Branchetips

Restaurantens salgskanal

Mathias Maimann er ekspert og partner i Crunch IT ApS – leverandør af tekniske systemløsninger til restaurationsbranchen.




Hvor mange kan vi være om at nå et enkelt mål?

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.




Har du styr på din kundestrategi?

Branchetips skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.




Skab oplevelser fremfor service

For nylig blev restauranterhvervet sågar udråbt til at være den branche, der havde skabt størst vækst i antal arbejdspladser.




Dygtige ledere skaber profit

Jeg læste en spændende forskningsartikel den anden dag, hvor sammenhængen mellem ledelseskvalitet og lønsomhed for alvor blev slået fast.




3D kopiering

Branchetip skrives på skift af eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup.




Emotionel intelligens – det kan læres

Lær dine følelser at kende og tag stilling til, om du skal reagere på dem nu eller senere i en anden sammenhæng. Det kaldes emotionel intelligens.




Er der knas med vagtskiftet?

Praktiske rutiner og standarder ved vagtskifte forebygger problemer og skaber tryghed hos medarbejderne.




Kan klager bruges til innovation?

Eksperiment viser, at klager kan medvirke til at forny rutiner og føre til nye arbejdsgange.




Pejlemærker til budget 2015

Planlægning af næste års budget kan være en diffus opgave. Vi peger på en række tendenser, som kan være en hjælp i planlægningen.




Kan vi ikke bare lige…

Der opstår løbende nye ideer i en virksomhed. Men gode ideer skal ikke altid føres ud i livet.




Få styr på salgskanalerne

Er det en god idé at samarbejde med dealsites? For at svare på spørgsmålet må man først have overblik over salgskanalerne.




Styr dine debitorer og undgå tab

Opfølgning på fakturer og rykkerskrivelser mindsker risikoen for, at man ikke får sine penge.




Køkkenchefen skal klæde tjenerne på

For at optimere salget og give gæsterne den bedst mulige oplevelse, bør køkkenet dagligt briefe serveringspersonalet om baggrunden for menu og retter.




Wi-Fi som salgsparameter fylder ganske lidt

Danske hotelgæster betragter Wi-Fi som en grundlæggende funktion, der bare fungerer. De er i højere grad optaget af personalets imødekommenhed.




Menukortets grafik skal guide gæsten

En restaurants menukort er et af de vigtigste kontaktpunkter til gæsten. Man gør derfor fokusere på at udnytte menukortet virkemidler optimalt.




Har du tænkt over menukortet?

Menukortet bør være mere end blot en prisliste. Omsætningen kan øges ved at arbejde aktivt med kortet.




Åh nej, ikke endnu opsigelse…

Medarbejderomsætning er et vigtigt nøgletal. En lav omsætning af medarbejdere er typisk et tegn på, at medarbejderne er meget motiverede.




Sæt jeres viden i system

Den enkelte medarbejders viden om gæsterne er værdifuld og bør være tilgængelig for alle ansatte.




Skru ned for affaldet

Der er mange muligheder for at reducere madspild i restauranten. Det handler blandt andet om at engagere medarbejderne.




Gæsterne har forskellige forventninger

Ny undersøgelse viser, at gæster fra forskellige lande har forskellige krav og forventninger til deres hotelophold.




Er der for meget på tallerkenen?

Forkerte portionsstørrelser kan have stor betydning for en restaurants økonomiske succes. Problemet kan undgås med enkle metoder.




Skab fundamentet for en god forretning

Husleje og forpagtningsafgift er nogle af de væsentlige vilkår at få styr på, når man skal etablere en ny forretning.




Kom tæt på din kontoplan

En optimal kontoplan bør afspejle det niveau for økonomisk styring, som ledelsen ønsker.




Følelser frem for fakta

Hjemmesider og avisannoncer bør skabe følelser i stedet for blot at fortælle om rammer og priser.




Skal man opsige samarbejdet med OTAerne?

Før man som hotelleder træffer beslutninger om samarbejdet med online bookingkanaler, må der gennemføres en grundig analyse.




Et lille puf i den rigtige retning

Nogle gange har vi brug for et lille puf – et ’nudge’ – for at ændre adfærd. Nudge-tilgangen kan også bruges til at ændre gæsternes adfærd.




Brug de ledige hænder

Jobrotationsydelsen kan give hoteller og restauranter økonomiske fordele og mulighed for at uddanne eget personale.




Sæt pris på dine kunder

Kunderne kommer ikke af sig selv, og det er vigtigt at kende den gennemsnitlige omkostning ved at få en kunde ind ad døren.




Lad indretningen være en oplevelse

Den rette indretning og det rette farvevalg kan skabe oplevelser, harmoni, ro og overskud.




Tjek ind, tjek ud - få tjek på det

Procedurerne ved gæstens tjek ind og tjek ud har betydning for kundetilfredsheden og muligheden for mersalg.




Drop buffeten og overrask gæsterne

Ved at bryde vanetænkningen kan man begejstre gæsterne og skabe et fælles referencepunkt for netværksdannelse.




Hvad er din virksomhed værd?

Nøgletal for omsætningen er vigtige værktøjer, når man skal fastsætte værdien af en restaurant eller et hotel.




Har du styr på din APV?

Den lovpligtige arbejdspladsvurdering kan være et godt redskab til et bedre arbejdsmiljø. Og det behøver ikke være så svært at lave en APV.




Pas på annoncehajerne

Hotel- og restaurationsbranchen smider hvert år penge ud på værdiløse eller ikke eksisterende annoncer.




Styr på opvasken

3,5 minutter er den gennemsnitlige tid, der anvendes pr. gæst til opvask i branchen. Hvor lang tid bruger din restaurant?




Tjek dine gavekort

Hvis man opererer med gavekort i sin virksomhed, skal man være opmærksom på en række juridiske forhold.




Hvad gør vi med de glemte ting?

Gæster glemmer ofte ting på restauranter og hoteller, og der findes klare regler for, hvordan man behandler hittegodset.




Styr på målstyringen

Medarbejderne skal kende og forstå de mål, der skal nås, for at virksomheden har succes.




Den uforudsigelige gæst

Vi ønsker som individer at fremstå som unikke i forhold til omverdenen. Derfor skal vi også skabe unikke oplevelser gennem service.




Mens vi venter på sommeren

Fire tips til hvordan man i sommerlandet bevarer en vis omsætning i de mørke måneder.




De rigtige varer i den rette mængde

Ved at optimere logistikken og reducere lagrene kan restauranter mindske omkostninger og frigøre tid til at skabe værdi for gæsterne.




Bookingportaler – en fordel eller en trussel?

Online booking via portaler udgør en stadig større del af reservationerne på hoteller. Det kan der både være fordele og ulemper ved.




Har du styr på dine konkurrenter?

Man skal kende sine konkurrenter godt for at kunne styrke sin egen virksomhed.




Fra visioner til handling

Visioner og strategier skal nedbrydes til handlingsorienterede mål for at skabe fremdrift i organisationen.




Den gode historie

At fortælle en god historie om bygninger, retter eller råvarer kan være en vigtig del af markedsføringen.




Muda – kan vi undgå det?

Undgå arbejdsgange, der skaber spild, og få mere tid til mersalg og gæsterelationer.




Branchetip: Hold på de gode medarbejdere

Det er dyrt at miste gode medarbejdere. Men hvordan fastholder man dem?




Branchetip: Kan gaver påvirke?

Undersøgelser viser, at gaver mildner ”smerten”, når man skal betale for en vare eller service.




Er salt bare salt?

Oplevelsesøkonomi handler om at tilføre produktet en merværdi, der kan berettige en højere pris.